Volkswagen lanserar DSG-växellåda med sju växlar
Volkswagen lanserade DSG redan 2003. Bakom de tre bokstäverna döljer sig namnet Direct Shift Gearbox. Och direktväxlingar är precis vad det handlar om. DSG är i grunden en växellåda med dubbla kopplingar. När ettan ligger i ligger tvåan redan förvald och väntar. Resultatet blir blixtsnabba växlingar utan effektförlust. Samtidigt bidrar DSG till låg bränsleförbrukning. Det är tack vare effektivitet, temperament och sportighet som DSG blivit en sådan framgång. I dagsläget beställs till exempel 25 procent av Touran med DSG. Till att börja med kommer Volkswagen att erbjuda DSG med sju växlar i Golf och Golf Plus. Priset blir oförändrat mot dagens sexväxlade låda. Den nya sjustegade växellådan innebär samtidigt en premiär: detta är den första växellådan med kopplingar som inte läggs i oljebad, utan som körs ”torrt”. Detta tillåter den senaste DSG-generationen att bli ännu effektivare. Det maximala vridmomentet som kan överföras är 250 Nm. Den nya växellådan kommer först i serietillverkning i Golf och Golf Plus, och blir i Sverige tillgänglig först i 1,9 TDI (77 kW). Ett system för start i uppförsbacke – Auto Hold - är inkluderat i priset. Systemet gör att bilen hålls stilla tack vare ett temporärt "fryst" bromstryck när fotbromsen släpps upp. Effektiviteten hos dieselmotorn gör att den nya DSG-växellådan leder till ytterligare bränslebesparingar. Bränsleförbrukningen för Golf/Golf Plus 1,9 TDI är 0,7 liter per 100 km lägre än med en sexväxlad DSG.