Mazda Furai testar 100 procent etanol
Mazda Furai är inte bara en konceptbil utan även en testbil, i vilken Mazda skall testa olika designelement, material och tekniska lösningar. Och inte minst olika miljövänliga bränslen. Den treskiviga rotationsmotor som nu sitter i Mazda Furai ger 450 hk och körs på etanol till hundra procent, E100, utvecklat av BP. Nya konceptbilen Furai tar Mazdas unika designspråk Nagare ytterligare ett steg framåt. Furais skapelse är baserad på racingbilarna från American Le Mans Series (ALMS). Mazdas senaste konceptbil använder ett chassi från en Courage C65, en bil som Mazdaspeed tävlade framgångsrikt med under säsongerna 2005 och 2006 i den amerikanska ALMS-serien. Bilen vann en deltävling och kom bland de tre främsta i nio av de 15 deltävlingarna. Båda åren blev Mazdaspeed trea i serien. Motorn var då den samma som nu sitter i Mazda Furai. En treskivig rotationsmotor på 450 hk med benämningen RENESIS R20B. –Mazda Furai flyttar gränserna som traditionellt finns mellan gatbilar och racingbilar. Historiskt har det alltid funnits ett gap mellan ensitsiga racingbilar och s.k. supercars för gatbruk, vilka försökt efterlikna de verkliga racingbilarna. Mazda Furai överbrygger detta glapp på ett sätt som ingen annan bil tidigare gjort, säger Franz von Holzhausen. I utvecklingen av Mazda Furai har Mazda R&D arbetat nära tillsammans med flera välkända företag inom racingbranschen. Swift Engineering har funnits med i arbetet med den förfinade aerodynamiken. Tillsammans med Liferacing utvecklade Mazda paddlar på ratten för den sexväxlade växellådan. Brembo var involverade i projektet när det gäller bromsarna, Sachs och Eibach när det gäller stötdämpare och fjädring. Mazda Furai kör på BBS fälgar, säkerhetsbältena kommer från Sparco, de stora däcken från Kumho och smörjoljorna från Castrol. Men Mazda Furai är även en testbil för nya bränslen. John Doonan, ansvarig för utveckling av Mazdas motorsportaktiviteter i USA, säger: –En av våra viktigaste samarbetspartners är BP, som länge utvecklat förnybara bränslen och som tagit fram det bränsle som vi skall köra på i årets ALMS-serie. Tillsammans har vi även utvecklat olika miljövänliga bränslen till den treskiviga rotationsmotorn i Mazda Furai. Franz von Holzhausen slår dock fast att Mazda Furai varken är en racerbil, eller en supercar som företaget planerar att tillverka och sälja. Men den är onekligen en mycket spännande konceptbil. En länk mellan Mazdas tidigare tävlingsbilar, inte minst den Mazda 787B, som vann Le Mans 1991, och som fortfarande är den enda japanska bil som vunnit den klassiska racertävlingen, och framtiden. Synar man Mazda Furai mycket noga kan man på sina ställen faktiskt se gröna och orange detaljer, som minner om segerbilen från Le Mans 1991.