AD och Bosch i samarbete ger nya möjligheter för verkstäderna
I september 2006 lanserade Bosch sitt nya koncept, Bosch Injection Systems. Konceptet består av tre delar: utbildning, diagnosinstrument och verktyg. Utbildningen inriktar sig på diagnos av den moderna bilparken samt kunskap om modern högtrycksinsprutad diesel- och bensininsprutning. Bosch har varit med från början och utvecklat de högtrycksinsprutade diesel- och bensinsystemen tillsammans med tillverkarna. Det säkerställer en hög kompetens på kurserna. Bilparken är inne i en kraftig förändringsfas. De nya modellerna som säljs idag består till stor del av högtrycksinsprutad diesel. T ex var mer än 40% av alla Volvo V70 som såldes under 2007 utrustad med en dieselmotor. Andra tillverkare som säljer stora andelar dieselbilar är VW, Audi samt BMW. Men även de asiatiska modellerna kommer med stormsteg när det gäller dieselmotorer. De mekaniska ”lågkostnadsdelarna” byts nu i snabb takt ut mot elektroniska ”högkostnadsdelar”. För att kunna byta de elektroniska delarna krävs ett diagnosinstrument. Unit Injection sitter i huvudsak på VW. Common Rail systemen sitter i Volvo, SAAB, Audi, BMW, japanska modeller samt Alfa Romeo. I oktober 2006 inleddes samarbetet mellan Bosch och AD gällande Bosch Injection Systems med en resa till Tjeckien. Där genomfördes besök på både bensininsprutnings- och dieselfabriker. I samband med besöken informerades även deltagarna om vilken utbildning och utrustning som behövs för att kunna arbeta med en modern bilpark i framtiden. Många ögonbryn höjdes bland deltagarna inför det faktum som verkstäderna står inför gällande teknik, utrustning och utbildning. Inom AD gruppen finns det idag 24 verkstäder som genomgått tre utbildningar, vilket också är grundkravet, och som även innehar en diagnosutrustning. Ytterligare 20 verkstäder har genomgått två utbildningar och är på god väg att kvalificera sig till en Bosch Injection Systems-verkstad. AD gruppen satsar på utbildning och utrustning för att stå rustade inför framtiden. De fyra första Bosch Injection Systems-verkstäderna i Norden är nu klara. De har genomgått tre utbildningar, innehar en diagnosutrustning och har en korrekt utrustning. Utrustningen består av diagnosinstrument, returmängdmätare (diesel), lågtrycksväska (bensin), 4-gasmätare (bensin), avdragare för Common Rail och Unit Injection Systems injektorer (diesel). Även en rökgasmätare för diesel rekommenderas. Allt för att de skall kunna göra en korrekt analys av emissionerna. Ett verkligt lyckat exempel på hur man kan lösa utbildningen på ett så effektivt sätt som möjligt är i Hudiksvall. Där samarbetar AD Center, med Thomas Norberg i spetsen, tillsammans med fordonsgymnasiet som upplåter sina lokaler för mekaniska kurser. - När vi kör utbildningarna lokalt får vi också betydligt större gensvar ute hos verkstäderna, berättar Thomas Norberg på AD Center i Hudiksvall. Annars får de normalt kostnader för både hotell och resor. Och - vad viktigt är - de tappar arbetstid på verkstaden. Nu kan de åka över dagen och därför blir allt mycket effektivt. Att sända en mekaniker på kurs i två dagar kostar pengar. Då är det viktigt att verkstäderna ser utbildning som en investering, och inte som en kostnad, menar Thomas avslutningsvis. Efter det att verkstaden har utbildat sig inom högtrycksinsprutad diesel och bensin och fått den rätta kunskapen inom diagnostik, så har den en tämligen hög kompetens. I kombination med den utrustning som verkstaden också investerat i, är det nu ännu mer motiverat att ta betalt. Varje gång diagnosutrustningen kopplas upp mot bilens system ska ”taxametern” börja ticka. Felsökning är något som de flesta branscher tar betalt för. Här måste verkstadsbranschen bli mycket bättre. Bilparken är i kraftig förändring, särskilt när det gäller högtrycksinsprutad diesel, hybridmotorer och elektroniska system fulla med sensorer. Det vi ser idag är bara början på en helt ny era gällande ”en mekanikers vardag”. Den som inte kontinuerligt utbildar sig på de nya systemen, kommer utan tvivel att hamna på efterkälken. På de senaste modellerna går det t ex inte att byta bromsar utan att först frisläppa oken med hjälp av ett diagnosinstrument. Andra s k ”enkla” jobb är däcktryckskontroll, Disc-wiping (regnsensorn talar via bilens nätverk om för bromsbeläggen att lägga ett lätt tryck på bromsskivorna, för att de ska hållas torra och därmed minska bromssträckan), ljusinställning för xenonljus. Det blir än mer invecklat med Advanced Frontlighting System (kurvljus) som är ett vanligt tillägg när det finns xenonljus på bilen.