Automässan blev en framgång 17 694 besökare på plats
- Vi är mycket nöjda och av de reaktioner vi fått från utställare och besökare så blev detta en riktigt bra Automässa. Näsata gång vi arrangerar Automässan blir 2011 och därefter följer 2014, sade Siv Edlund, ansvarig för Automässan hos Svenska Mässan. T Hela bilservicemarknaden går för högtryck efter både rekordhöga nybilsförsäljningstal och rekord inom rullande vagnpark. Parallellt med denna marknadsutveckling genomgår den svenska bilhandeln och bilverkstads-näringen en omfattande strukturomvandling. Katalysator är gruppundantaget som sedan fem år tillbaka tillåter en friare etableringsrätt. Som en direkt följd av denna utveckling har mycket omfattande investeringsprogram genomförts inom hela motorbranschen, vilket inneburit rekordförsäljning av verkstadsutrustning, tillbehör och reservdelar. Ord som effektivitet, kvalitet och lönsamhet är också pådrivande. Störst utställare i år var BIMA följt av Continova, medan KG Knutsson var tredje störst bland alla utställarna. Genomgående hade utställarna satsat ordentligt på snygga och intressanta montrar. I samband med Automässan startade landets bilverkstäder genom sina branschorganisationer en långsiktig kampanj för att informera bilägarna om rätten att fritt välja serviceverkstad från första dagen. - Kampanjen heter Right to Repair, R2R, och har två syften. För det första ska den sätta tryck på biltillverkarna att lämna ifrån sig teknisk information till de utförande verkstäderna. För det andra ska den informera om bilägarnas rätt att fritt välja veKontrollerad Bilverkstad, KBV, redovisade sin rikstäckande årsrapport över utvecklingen inom bilverkstadskvalitet i samband med mässan. Rapporten visar att bilverkstäderna har skärpt sig. Antalet fel har minskat och kunderna är nöjdare än tidigare. Men fortfarande slarvas det med prisinformationen och det gillar inte kunderna. - Det är viktigt att kunden får reda på vad det kostar i förväg och det priset ska gälla när kunden hämtar bilen. Om det blir tillkommande arbeten ska verkstaden ringa upp och fråga, sade Leif Fagerlund, vd för KBV. Omkring tusen bilverkstäder är anslutna till KBV. De får oanmälda besök av kontrollanter från Bilprovningen och Motormännens Riksförbund. Cirka 20 000 kontroller per år hinns med. I fjol upptäcktes fel i 14,7 procent av reparationerna. En klar förbättring sedan 1995 när KBV inrättades och förtroendet för branschen var kört i botten. Då var det fel i nästan 45 procent av reparationerna. Ungefär två tredjedelar av felen handlar om prisfel. Resten är tekniska fel.