23948sdkhjf

Toyota börjar sälja plug-in-hybrid med li-jon-batterier 2010

Reglementet för kommande STCC-säsong börjar ta form. En nyhet är att inga bilar som rullar på banan under en tävlingshelg får innehålla glykol.

Till skillnad från konventionell el/bensin-hybriddrift, som finns i bland annat Toyota Prius och flera Lexusmodeller, kan batterierna i en plug-in-hybridbil laddas från ett vanligt vägguttag. I kombination med litium-jon-batterier, innebär det att bilen kan köras betydligt längre sträckor med enbart eldrift och dessutom i högre hastigheter. För att klara produktionen av den nya typen av hybridbilar, undersöker Toyota och Matsushita för närvarande möjligheten att starta masstillverkning av litium-jon-batterier vid de båda företagens gemensamägda fabrik i Omori i Japan. Toyota lägger ner stora resurser på utvecklingen av hybridbilar. Sedan något år tillbaka pågår tester med en Toyota Prius plug-in-hybridbil med vanliga nickel-metallhydridbatterier. På den nyligen öppnade bilmässan i Detroit visas bland annat konceptbilen A-BAT, en ny typ av pickup med hybriddrift. Sedan den första masstillverkade Prius-modellen lanserades för tio år sedan har Toyota nått stora framgångar med hybriddrivna bilar. Förra året såldes sammanlagt 430 000 hybriddrivna Toyota-bilar och målet är att inom några år nå en årsproduktion på över en miljon hybridbilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063