Världens första boxerdiesel
De främsta fördelarna med boxerkonstruktionen är att motorn blir kompakt och stadig samt får en låg tyngdpunkt. Subarus nya boxerdiesel är med längden 35 cm till och med sex cm kortare än motsvarande bensinboxer. Trots sin korta längd är vevaxeln extremt stadigt lagrad i fem ramlager i motorblocket av lätt och stark aluminiumlegering. Motorn har alltså en mycket robust grundstomme. En boxermotor arbetar i stort sett vibrationsfritt och behöver inga viktökande, platskrävande och energiförbrukande balansaxlar. Subarus nya 4-cylindriga Boxerdiesel har cylindervolymen 1998 cc. Dess högsta effekt är 110 kW/150 hk vid 3600 varv/minut och dess maximala vridmoment imponerande 350 Nm vid låga 1800 varv/minut. Monterad i Subaru Legacy Sedan är förbrukningen vid blandad körning 5,6 liter per 100 km, vilket ger koldioxidutsläpp på 148 g/km. Motorn har common rail-direktinsprutning, som arbetar med upp till 1800 bars tryck. Motorns elektroniska styrdon anpassar bränslemängden till olika körförhållanden och delar upp varje bränsleinsprutning i flera delinsprutningar. Det ger en jämn, tyst och effektiv förbränning. I varje cylinderhuvud ligger två kamaxlar. De drivs av en slitstark kedja och påverkar via lågfriktion-rullsläparmar fyra ventiler per cylinder. Motorn överladdas med en turbokompressor, vars avgasturbin har elektroniskt styrda ledskovlar. Det gör att motorn svarar kvickt på gaspådrag vid såväl låga som höga varvtal. Efter turbokompressorn leds luften till en laddluftskylare (intercooler) som är monterad direkt intill motorns inloppsrör. Inga långa och platskrävande slangförbindelser behövs. Inloppskanalerna är delade och har elektroniskt reglerade spjäll som ger inloppsluften varvtalsanpassad virvelbildning. Avgaserna renas effektivt av en katalysator och ett partikelfilter, båda monterade direkt efter turbokompressorns avgasturbin. Den motornära placeringen ger den bästa reningseffekten. En elektroniskt reglerad återföring av kylda avgaser minskar dessutom utsläppet av kväveoxider (NOx).