23948sdkhjf

Världens biltillverkning går in i ett nytt skede

Lanseringen av världens billigaste bil, indiska Tata Nano, sätter fokus på bilindustrin utöver dem som vi i västvärlden normalt förknippar med biltillverkning. Vi lär få vänja oss vid att allt fler »nya« biltillverkare kommer att göra entré på marknaden.

Nu rör det sig sällan om nya tillverkare utan mer om biltillverkare som producerat i många år men utan att göra så mycket väsen av sig utanför den egna marknaden. Tata Nano är knappast en bil som hamnar i västvärlden under överskådlig tid, men redan nu finns planer på export av »folkbilen« till länder i Afrika och Latinamerika och naturligtvis även andra länder i Asien. Lanseringen av den billiga bilen, som ska kosta knappt 17 000 kronor, skakar kanske inte om världens övriga bilindustri. Men den visar på en aktivitet från nya aktörer. Bedömare anser redan nu att kan man lansera nya och biliga folkbilar och det dröjer inte länge förrän det kommer modeller som på allvar tar upp konkurrensen på världsmarknaden. Visst är det en smart idé att bygga en bil för folket, åtminstone för den befolkning som finns i länder som Indien. Koncernchefen Ratan Tata har också förklarat att bilen har tagits fram för att erbjuda familjer ett alternativ till att ha hela familjen, inte sälla fyra–fem personer, på mopeden eller motorcykeln. Produktionskapaciteten uppges till 250 000 bilar om året i inledningsskedet. Knappast förvånande väntas bilen bli en försäljningssuccé. Indien har cirka en miljard invånare och i takt med att levnadsstandarden växer, ökar också efterfrågan på bland annat bilar. Detta gör förstås den indiska marknaden intressant även för utländska märken som nu satsar stort i Indien. För intresset för »dyrare« bilar är också i växande. Mellan åren 2001 och 2006 ökade produktionen av personbilar i Indien från 655 000 bilar till 1,5 miljoner bilar. Tata är också aktuell i västvärlden eftersom koncernen förhandlar om att köpa Jaguar och Land Rover från Ford. En liknande men ännu snabbare utveckling har bilmarknaden haft i Kina. År 2001 producerades 704 000 bilar i Kina, 2006 var siffran 5,2 miljoner bilar. Detta i ett land med 1,3 miljarder invånare och en mycket snabbt växande ekonomi. Kinesisk-tillverkade bilar är också på allvar påväg ut på världsmarknaden. Redan nu i vår är det planerat att kinesiska bilar ska börja säljas i Sverige. Det blir en spännande utmaning för hela branschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063