Konkurrensverket ställer frågor till bilverkstäder
Flera klagomål har kommit till Konkurrensverket om bristande konkurrens på marknaden för service och reparationer av bilar. Konkurrensverket ställer nu, via en enkät, frågor till ett urval fristående verkstäder om problem att få köpa reservdelar och få tillgång till den information som behövs för att utföra service och reparationer. Samtidigt ställs frågor till ett 20-tal leverantörer av bilar och reservdelar om tillämpningen av gällande regler. Det är gruppundantaget och tillämpningen av det som fått Konkurrensverket att starta undersökningen. Särskilda regler, ett så kallat gruppundantag, gäller inom EU för försäljning och reparation av bilar. Avsikten med reglerna är bland annat att göra det möjligt för fristående bilverkstäder att konkurrera med märkesverkstäderna. Konkurrensverket ska enligt sin instruktion verka för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet till nytta för konsumenterna. Verksamheten bedrivs bland annat med stöd av konkurrenslagen (1993:20), KL, och av olika konkurrensrättsliga förordningar. På motorfordonsområdet gäller sedan 1 januari 2003 förordning (2002:871) om gruppundantag enligt 17 § KL för vertikala avtal inom motorfordonssektorn. Förordningen, som bygger på kommissionens förordning (EG) nr 1400/2002, tillämpas på vertikala avtal, om de avser villkoren för parternas inköp, försäljning eller återförsäljning av nya motorfordon, reservdelar för motorfordon eller reparations- och underhållstjänster för motorfordon. Konkurrensverket har beslutat att genomföra en kartläggning av hur de viktigaste leverantörerna av personbilar till den svenska marknaden tillämpar denna förordning. Mot denna bakgrund vill därför Konkurrensverket ha in uppgifter om verksamhet som rör service och reparationer. Motor-Magasinet kan här publicera de frågor som nu kommer att ställas till leverantörerna/bilimportörerna: 1. Har ni auktoriserade verkstäder i Sverige för era bilmärken? 2. Är det ert företag som auktoriserar dessa verkstäder? Om inte, vilket företag är det som auktoriserar? 3. Enligt vilka kriterier auktoriseras verkstäderna? Bifoga den skriftliga dokumentation som finns. 4. Är det ert företag som har ansvar för att verkstäder - auktoriserade och fristående - får tillgång till den tekniska information, verktyg med mera som de behöver för att kunna utföra alla typer av reparationer och service på alla era bilmärken? Om inte, vilket företag är ansvarigt? 5. Har fristående verkstäder samma möjligheter att få tillgång till denna information m.m. som de auktoriserade verkstäderna och får de i så fall samma villkor; betalar de till exempel samma pris? 6. Om villkoren är olika, beskriv skillnaderna och skälen för dem. 7. Har det hänt att ert företag (eller det ansvariga företaget) inte har lämnat ut information som har efterfrågats av en fristående verkstad? Beskriv, i förekommande fall, vilken information som inte har lämnats ut och skälen för detta. 8. Vilka andra varor eller tjänster avsedda för verkstäderna, till exempel elektroniska serviceböcker eller administrativa hjälpmedel, förekommer för era bilmärken? 9. Får fristående verkstäder tillgång till dessa varor och tjänster på samma villkor som de auktoriserade verkstäderna? 10. Om inte, beskriv skillnaderna och skälen för dem. 11. Ställer ni andra krav, till exempel att service ska utföras av auktoriserad verkstad för att garantier av olika slag ska gälla? Beskriv i så fall dessa krav och skälen för dem. 12. Beskriv i korthet vilken typ av felsökningsutrustning, till till exempel datorer och mätinstrument, som en verkstad behöver för att kunna utföra alla förekommande typer av service och reparationer på alla era bilmärken. Ställer ni särskilda krav på fabrikat eller typ av utrustning, programvaror med mera?