Bekvämt med extrem körglädje
- Den innebär en stor skillnad från den gamla modellen som representerade ren körglädje, säger Torbjörn Lillrud, vd för generalagenten International Motors (Nordic) AB. - Men den nya Imprezamodellen vill vi naturligtvis behålla våra gamla kunder, men med Redan vid den förra ansiktslyften 2006 utvecklades STIs boxermotor till 2,5 liter med en toppeffekt på 250 hk vid 5 600 rpm. I den nya Imprezan är motorn fortfarande på 2,5 liter men genom variabel ventilstyrning på såväl insug- och avgaskammare, ett nytt insug och en laddluftkylare med högre verkningsgrad har effekten ökat till 300 hk vid 6 000 rpm. Även vridmomentet har ökat från 392 Nm till 407 vid 4 000 rpm. Trots att bilen blivit större har fartresurserna ökat så att den är två tiondelar snabbare från 0 till 100, det vill säga den kommer dit på 5,2 sekunder. Nu går det kanske att köra ändå snabbare. Mellan sätena finns nämligen ett reglage med tre lägen som ställer om mappen till motorn. Den går från ekonomiläge, till sport och vidare till ett extra sportläge. Bränsleekonomin är uppmätt i sportläget, vilket gör att det går att köra i ett mer bränsleekonomiskt läge respektive ett som ger extra prestanda. Huruvida den går att köra mer bränsleekonomisk kan inte intygas. Däremot att läget extra sportigt också ger extra effekt under testkörningen. Förutom motorn är det också möjligt att ställa det elektroniska stabilitetssystemet ibland annat ett sportigt läge, eller helt stänga av det. Det ger flera möjligheter att experimentera med bilens balans. Utrymmet bakom ratten är bra, liksom i baksätet. Bilen rymmer en familj på fyra personer, plus en del bagage i ett inte alltför trångt bagageutrymme. Frågan är bara hur lätt man håller igen, även med familjen i bilen, på sådana asfalterade och kurviga vägar som finns i södra Skåne. Bilen ligger extremt stabilt på vägen på sina 18-tumsdäck med maximal kontakt med vägytan. Det kan till viss del härledas till en längre hjulbas, men också beroende på att hjulupphängningen är helt omkonstruerad med längre fjädringsväg fram och bak och med länkarmar som har högre kontroll över förändringar i hjulvinklar när chassit arbetar. En så sportbetonad bil, även som familjebil, måste naturligtvis ha riktigt skålade säten för bästa komfort. Och förarstolen är också av hög komfort, men för en mer mogen förare med lite bredare höfter är stolen trång och inte så bekväm vid längre körsträckor. Vid testkörningen på Sturup Raceway fungerade den däremot alldeles utmärkt. Nya Impreza STI ha radio med CD-funktion och för ipod, tio högtalare, som enkelt kan manövreras från rattstången. Bilen har ett nyckellöst system. Motorn startas och stängs av med ett lätt tryck knapp till vänster på instrumentbrädan. Modellen börjar marknadsföras i mars månad och kostar då 449 900 kronor.