Succén med Qashqai ger 800 nya jobb
Under 2007 tillverkades totalt 353.000 enheter vid Nissans anläggning i Sunderland vilket innebär ett nytt rekord. Detta är den största anläggningen för tillverkning och export av bilar i hela Storbritannien. I juni förra året höjde Nissan produktionen vid fabriken i Sunderland med 20 procent i ett försök att möta efterfrågan. Detta bidrog till ett produktionsrekord för anläggningen 2007 då den samlade årsproduktionen av Qashqai, Note, Micra och Micra C+C uppgick till 353 000 enheter. Det tidigare rekordet låg på 332 000 enheter och sattes 2003. Genom att det faktiska antalet beställningar fortsatt ligger över det prognostiserade och att kundstocken omfattar 60 000 enheter, har anläggningen i Sunderland nu inlett en av sina mest omfattande rekryteringskampanjer någonsin. I december 2008 ska 800 nya medarbetare ha rekryterats till produktionen. Av dessa kommer 400 vara fasta tjänster medan övriga är tillfälliga anställningar. Dessutom kommer alla de som i dag har tillfällig anställning vid fabriken i Sunderland att erbjudas fast anställning enligt ett rullande schema under året, avhängigt prestanda och ihållande volymer. Dessa åtgärder kommer göra det möjligt för Sunderland-anläggningen att införa ett 3:e skift, ett nattskift, vid den produktionslinje som ansvarar för tillverkning av Qashqai. Trevor Mann, Senior Vice President for Manufacturing & Supply Chain Management, Nissan Europe, förklarar: - Med det nuvarande 2-skiftet kan vi tillverka 200 000 enheter av Qashqai per år. Men bilen har visat sig vara så populär att vi nu behöver öka vår volym avsevärt. - Hur många vi kommer att producera bestäms i slutänden av marknaden, men vi har kunnat konstatera att det finns ett behov av ett 3:e skift. Detta är ett fantastiskt positivt steg för Nissan som samtidigt avspeglar det stora förtroendet, både för Qashqai och för arbetsstyrkan vid Sunderland-anläggningen som nådde upp till en rekordproduktion 2007. Qashqai formgavs vid Nissan Design Europe i Paddington, London, medan det tekniska utvecklingsarbetet sköttes av den tekniska avdelningen i engelska Cranfield.