23948sdkhjf

Golf TDI Hybrid - högteknologisk allians mellan el och diesel

Konstruerad som en högpresterande fullhybrid behärskar Golf TDI Hybrid både renodlat förbränningsmotor och "blandat" läge - vilket betyder en kraftfull och bränsleeffektiv kombination av TDI och elmotor. Möjlighet finns också till helt avgasfri körning i det elektriska läget med TDI-motorn avstängd. Kraften överförs till framaxeln genom en 7-växlad DSG - Volkswagens innovativa växellåda med dubbla kopplingar som ger blixtsnabba växlingar och lägre förbrukning. I stadstrafik ser en automatisk start/stopp-funktion till att automatiskt stänga av turbodieseln så snart bilen står stilla. På Golf TDI Hybrid - lackerad i den nya färgen Vivid Blue - har både exteriör och interiör modifierats i jämförelse med produktionsbilen. Speciellt utmärkande för exteriören är den unika formgivningen för kylargrillen med en särskilt högklassig framtoning. I jakten på bättre aerodynamik har formgivarna också minimerat ytan för luftintagen. Som grund i drivlinan används en bränsleeffektiv, trecylindrig diesel med 1,2 liters volym, common rail-insprutning och variabel turboladdar-geometri. TDI-motorn utvecklar 55 kW/75 hk (vid 4 000 varv/min) och har ett maximalt vridmoment på 180 Newtonmeter (från 2 200 varv/min). Den elektriska motorn har placerats på den ”utgående” sidan av TDI-motorn. Denna synkrona motor levererar en avgasfri kraft på 20 kW/27 hk och 140 Newtonmeter i vridmoment. Dessutom ersätter elmotorn startmotor och generator. Systemets nickelmetallhybridbatteri (NiMH) är placerad i bagageutrymmet och väger 45 kilo. NiMH-batteriet har en utomordentlig lagringskapacitet med hög energitäthet och lång livslängd. I Golf TDI Hybrid försörjer NiMH-batteriet elmotorn med 202 volts spänning och en sammanlagd energi på 1,3 kilowatt-timmar. Den 7-växlade DSG-lådan tar hand om kraftöverföringen till framaxeln. Denna avancerade automatlåda arbetar snabbare och effektivare än någon annan serietillverkad transmission och bidrar också till den höga energisparande potentialen som finns i Golf TDI Hybrid. Ingen hybrid kan arbeta utan ett väl genomtänkt koncept för energistyrningen. Och det gäller i allra högsta grad för konceptbilen Golf TDI Hybrid; det är bara tack vare det intelligenta samspelet mellan TDI, E-motor, DSG-låda och batteri som fullhybriden uppnår sin goda bränsleekonomi. Ett exempel på detta: Beroende på gaspedalens läge och vald växel kan kontrollsystemet ”koppla in” elmotorn för att ge extra kraft åt dieseln eller för att ta över drivningen helt på egen hand. Samtidigt kan en del av bilens kinetiska rörelseenergi återföras till batteriet när bilen rullar eller bromsas. Elmotorn fungerar då som en generator. Vid dessa situationer är förbränningsmotorn helt avstängd; den startar automatiskt igen när behovet av kraft ökar. Dieselmotorn används inte heller vid stadskörning, vid rödljuset eller i en stillastående kö (start/stopp-funktion). Förare och passagerare kan följa data som räckvidd, bränsleekonomivärden och det momentana energiflödet via pekskärmen i radio/navigations-systemet. Det utmanande målet för Volkswagens hybridutveckling var att uppnå koldioxid-utsläpp på mindre än 90 g/km. Det klarade man i och med att man uppnådde 89 gram. Förare av bensindrivna hybridfordon noterar ofta till sin förfäran att den verkliga bränsleekonomin avviker kraftigt från tillverkarens uppgifter, speciellt vid långa körsträckor på motorvägar. Det gäller inte Golf TDI Hybrid. De vridmomentstarka TDI-motorerna har visat sig vara mycket effektiva även på motorväg. TDI och E-motor kombineras och skapar en drivkälla som är lika ren som den är ekonomisk och som redan i dag uppfyller de framtida avgaskraven i Euro-5. Den Golf TDI Hybrid som visas i Genève är fortfarande ett koncept. Men den är inte tänkt att stanna på konceptstadiet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079