Holmgrens omlokaliserar i Växjö och stänger i Alvesta
Holmgrens anläggning ligger i dag bra placerad mitt i bilhandlardistriktet på Väster i Växjö. Där har man försäljning av Toyota, samt service av Toyota och Hyundai. Men anläggningen är för liten och till hösten flyttar man därför sin verksamhet västerut till stadsdelen Räppe, där man tar i bruk en övergiven stormarknadsanläggning. Där huserade en gång först B&W, sedan Wessels och därefter Överskottsbolaget, men sedan har lokalen stått tom länge. Nu ska fastighetsägaren Corallen rusta upp 5 800 kvadratmeter för Holmgrens räkning. Där ska då verksamheterna i både Växjö och Alvesta samordnas. I Alvesta säljer man Hyundai i egna lokaler. Vad det blir av dem vet man inte, men den fristående serviceverkstad som finns där blir kvar. I Räppe blir det nya entréer, glasfasad, bilvårdsanläggning, däckverkstad och stora ytor för bilförsäljning. Framför anläggningen finns betydande parkeringsytor. Men det här är onekligen ett djärvt drag. Räppe ligger nämligen riktigt avsides, och det har inte gått att driva stormarknad där, trots flera olika försök. Det bor inte mycket folk där och det blir sannerligen inte lätt för kunderna att ta sig dit eller därifrån för att lämna ifrån sig eller hämta bilar på service. -Det här får vi fundera över. Vi måste nog bli generösa med att hämta och lämna folk, eller utrusta oss med ett stort antal lånebilar, säger Jan Abrahamsson, platschef för Holmgrens i både Växjö och Alvesta. Frågan är om det räcker. Man kan ju tänka sig att folk hellre väljer exempelvis de japanska konkurrenterna Mazda, Mitsubishi, Subaru eller Honda, som finns kvar i det riktiga bildistriktet, och dit det är lätt att ta sig. Dessutom kan man väl tänka sig att någon framsynt bilverkstadsägare nu ser chansen att specialisera sig på Toyota och Hyundai, och därmed locka över service- och reparationskunder från Holmgrens.