Autoliv får pris från Toyota
Krockkuddegardiner måste blåsas upp på mindre än 25 millisekunder - fyra gånger så snabbt som en blinkning. Detta är specillt svårt att göra på bilmodeller som har tre stolsrader, då krockkuddegardinerna är långa och stora. Tidigare behövdes två gasgeneratorer - en i varje ände - för att fylla krockkuddegardinerna i dessa fordon. I den nya Sequoian har Autoliv därför utvecklat ett system där krockkuddegardinerna i stället fylls från mitten. En stor gasgenerator har placerats i mittstolpen på varje sida i bilen och ett kort rör leder gasen till gardinens mitt. Denna lösning minskar inte bara kostnaderna och vikten utan förbättrar också skyddet för de bilåkande, förenklar installation i fordonet och frigör utrymmen i bilen. Detta var tredje året i rad som Autoliv fick en utmärkelse från Toyota. Förra året belönades Autoliv för sin nya Seat Cushion Airbag som utvecklats för Toyotas Lexus LS460, och 2006 fick Autoliv Toyotas Value Improvement Award. - Vi är hedrade och glada över att ännu en gång ha fått ett stort erkännande för våra insatser för Toyota, en av de mest krävande biltillverkarna i världen, sade Autolivs koncernchef Jan Carlson vid prisceremonin i Nagoya. Världen första krockkuddegardin introducerades 1998 av Autoliv. Under 2007 tillverkade och sålde Autoliv nästan 22 miljoner krockkuddegardiner till mer en 160 olika bilmodeller, vilket gör företaget till klar marknadsledare. Från om med hösten 2013 kommer det att bli lag på krockkuddegardiner i alla nya bilar som säljs i USA.