Svårare slippa undan trafikböter utomlands
Medlemsstaterna skall alltså snabbt och effektivt byta information om förares personuppgifter, utan att integriteten för den skull hotas. I praktiken ska det gå till så att bilens registreringsnummer fotograferas och att ägaren identifieras med hjälp av ett internationellt nät för elektroniskt informationsutbyte. I det nya förslaget till direktiv koncentreras insatserna till fyra typer av förseelser som är särskilt farliga ur trafiksäkerhetssynpunkt, nämligen fortkörning, rattfylleri, oanvända säkerhetsbälten samt körning mot rött ljus. Dessa åtgärder skall också ses som en del i EU:s strategi att under en tioårsperiod fram till 2010 halvera antalet dödsoffer på våra vägar. Syftet är däremot inte att harmonisera medlemsstaternas trafiklagstiftning. - Trafiksäkerhet är något som angår oss alla, och något som kommissionen prioriterar. 2001 satte vi som mål att på tio år halvera antalet dödsoffer på våra vägar. Om det ska lyckas måste vi nu göra extra satsningar. Det direktiv som vi just antagit är ett viktigt element i det åtgärdspaket som ska förbättra trafiksäkerheten i Europa, förklarar Jacques Barrot, kommissionens vice ordförande med ansvar för transportområdet.