23948sdkhjf

Andelen dubbdäck i Sverige minskar

Mätningarna visar att i hela Sverige körde 69 procent på dubbdäck, 28 procent på dubbfria vinterdäck och 3 procent på sommardäck. Jämfört med 2005 har den uppmätta andelen dubbdäck i Sverige minskat med cirka 1 procen-tenhet om året. Regionala skillnader finns, exempelvis i Stockholm pekar försäljningsstatisti-ken på en dubbelt så stor ökning i andelen dubbfria vinterdäck, jämfört med riket som helhet. Eftersom en uppsättning vinterdäck normalt används i sex till sju säsonger tar det ett antal år innan skillnader i försäljning får fullt genomslag i den svenska bilparken. - Det är bra för luftkvaliteten om fler bilister som kör mycket i städer väljer dubbfria vinterdäck. Det är därför positivt att se att utvecklingen går åt rätt håll i städer men vi önskar att ännu fler ska välja dubbfria vinterdäck, så att målen för luftkvaliteten kan klaras, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket. Dubbdäck bidrar till att det slits loss små partiklar från vägbanan, som kan vara skadliga att andas in, partiklarna kallas PM10. En minskning av andelen dubbdäck på tätortsgator med mycket trafik är en viktig åtgärd för att kunna minska partikelhalterna i luften. Andelen dubbdäck var lägst i Skåne, 44 procent. Från Mälardalen och norrut var andelen dubbdäck mellan 82 och 88 procent. I Stockholm var andelen dubbdäck 69 procent. Andelen sommardäck var högst i Skåne, 7 procent. I övriga landet varierade andelen sommardäck mellan 0 och 4 procent. Krav på vinterdäck vid vinterväglag gäller för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton under perioden 1 december - 31 mars. Lagen kräver minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag under perioden 1 december-31 mars. Vinterdäck med mindre än 5 mm mönsterdjup är att betrakta som slitna. - Även om lagen säger att däck får slitas ner till 3 mm när krav på vinterdäck gäller rekommenderas minst 5 mm mönsterdjup på vinterdäck, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd Resultatet från undersökningen visar att 3 procent av Sveriges bilister i vinter hade ett olagligt mönsterdjup vid vinterväglag (<3 mm). Detta motsvarar cirka 127 000 bilar. Andelen som körde på slitna däck (< 5 mm) var 19 procent, vilket motsvarar cirka 789 000 bilar. Störst andel bilar med slitna däck fanns i Skåne, där 6 procent av de undersökta bilarna hade mindre än 3 mm mönsterdjup och 29 procent mindre än 5 mm mönsterdjup. Minst andel slitna däck fanns i Stockholm, där andelen bilar med under 3 mm mönsterdjup var 1 procent och andelen med mindre än 5 mm mönsterdjup var 11 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063