Whiplashskyddet blir allt bättre
Hela nitton modeller fick det bästa resultatet på testskalan, elva bedömdes som acceptabla, nio som bristfälliga och endast två som dåliga. I toppen återfinns flera modeller från Audi och BMW. Även Mitsubishi, Subaru, Toyota samt Volkswagen och Volvo har nya modeller med bra whiplashsäkerhet. - Folksam och Vägverket inledde sina konsumenttester 2003 och IIWPG året efter. Till en början fick flertalet modeller dåliga testresultat, nu är det tvärtom. I dessa sammanhang är det att betrakta som en ilsnabb vändning, som betyder mycket för att minska invalidiserande skador i trafiken, säger Folksams trafiksäkerhetschef Anders Kullgren. Studier från verkliga olyckor visar att stolarna som får högsta betyget i detta test skyddar dubbelt så bra som de med lägst betyg. Det finns testresultat som på olika sätt sticker ut i den positiva utvecklingen överlag: - Tidigare år har BMW presterat dåligt. Men nu uppnår flertalet av deras modeller bra resultat, säger Anders Kullgren. De har lanserat en ny stol som bland annat har ett så kallat proaktivt whiplashskydd. Detta bidrar till att minska rörelsen mellan huvud och bröst vid påkörning bakifrån. – Noterbart är också att ingen amerikansk modell förutom Ford uppnådde bra testresultat. Jeep Cherokee och Dodge Nitro placerade sig sämst i testet. Av de europeiska modellerna var det endast Fiat 500 som visade bristfälligt resultat. I testet bedöms först huvudstödets placering i ett geometriskt statiskt prov. Om det får ett acceptabelt utfall prövas bilstolen dynamiskt genom att ställas på en släde körd i 16 km/tim. Därefter mäts hur bilstolen uppför sig i en krocksituation och vilka krafter som då påverkar krockdockans nacke mest. Detta summerar till ett totalresultat bra-acceptabelt-bristfälligt-dåligt. – Den snabba säkerhetsutveckling, som blivit resultatet av fler oberoende tester i Folksam/Vägverkets och IIWPG:s regi, visar att testerna driver utvecklingen mer effektivt än lagkrav, konstaterar Anders Kullgren. – Upplysningsvärdet till konsumenterna görs oberoende av biltillverkarna, samtidigt som testerna driver tillverkarna att intensifiera och påskynda sitt säkerhetsarbete. Den snabba utvecklingen av effektiva whiplashskydd är kanske det mest lysande exemplet på att detta är en framgångsväg för trafiksäkerheten, avslutar Anders Kullgren.