Mazda fortsätter att öka i Europa
Det japanska räkenskapsåret löper från 1 april till sista mars och det senaste räkenskapsåret avslutades med ett rekordresultat under mars månad på 45 000 bilar, den hittills bästa försäljningsmånaden någonsin för Mazda i Europa. - Vårt nya modellprogram har haft en mycket positiv effekt på försäljningssiffrorna och vi är bara början av denna process med flera nya produkter på gång, säger James Muir, chef för Mazda Motor Europe. Tre länder noterade sin högsta försäljning någonsin under det nyss avslutade räkenskapsåret. Ryssland sålde 57 700 bilar, en ökning med 63 procent och är nu tvåa i Europa efter Tyskland, men före Storbritannien som också kunde glädja sig åt sin hittills högsta försäljning på 53 400 bilar. Även Portugal sålde mer än någonsin tidigare. I Sverige såldes under perioden närmare 5 000 bilar, en ökning med närmare 10 procent. Den viktigaste faktorn till Mazdas stora ökning i Europa har varit introduktionen av nya Mazda2 sent i höstas. Under årets tre första månader såldes 20 400 nya Mazda2. Även helt nya Mazda6 har bidragit till örsäljningsökningen, även om den inte introducerades på flera marknader, till exempel i Sverige, förrän under april månad. Trots detta såldes nya Mazda6 i 16 600 exemplar under årets tre första månader.