23948sdkhjf

Bilhandlare förlorar på lång handläggning

Miljöteknikföretaget Opus Prodox AB, listade på First North, förvärvar samtliga andelar i det amerikanska företaget SysTech International för cirka 226 miljoner kronor. SysTech är en av de mest snabbväxande aktörerna på marknaden för bilprovning i USA. Genom förvärvet får den nya koncernen en strategisk marknadsposition i USA, samtidigt som man etablerar en stabil grund för vidare internationell expansion. Opus planerar även att ansöka om notering på OMX Small Cap.

Det är inget mindre än en skandal att Vägverkets hantering av ursprungskontrollen ännu idag, två månader efter införandet, inte fungerar som utlovat. Det var den fjärde februari i år som Vägverket tog över ansvaret för att utföra en så kallad ursprungskontroll av samtliga fordon som importeras till Sverige. Importerade fordon ska genomgå kontrollen innan de kan registreras i Sverige. Men Vägverket har inte klarat av att hantera den stora mängden ansökningar som kommit in. Detta har lett till att handläggningstiderna på Vägverket är upp till 12 arbetsdagar mot utlovade 1-3 dagar. En rad bilhandlare som importerar bilar har fått likviditetsproblem eftersom de inte kan leverara bilarna till kund, det vill säga de ligger ute med pengarna för importbilen, men kan inte få in pengarna i rimlig tid eftersom handläggningen tar så lång tid. Ett exempel är en kund som hoppade av en affär på en bil värd 600 000 kronor. Han tröttnade på att vänta. Bilföretaget har väntat i snart två veckor på Vägverkets beslut om ursprungskontroll. "Det är högsäsong, folk vill köpa bil nu till våren, men vi kan inte köpa in så många bilar som vi kunnat tidigare år då vi inte har råd att ligga ute så länge med kapitalet", säger en uppgiven Stefan Ernryd på Stefan Ernryd Bil AB i Stockholm. Efter att ha satt in en rad åtgärder uppger Vägverket att handläggningstiden nu är nere på omkring fem dagar. Alla importerade bilar måste genomgå en ursprungskontroll och därefter en registreringsbesiktning på Bilprovningen innan de kan få registreringsskyltar. Men med de nya reglerna går det inte ens att boka en tid för registreringsbesiktning innan påbörjad ursprungskontroll vilket leder till att en bil kan levereras allra tidigast tre veckor från det att den kommit till Sverige. Detta kan jämföras med tidigare tre dagar. De nya reglerna får förödande konsekvenser för bilhandlarnas ekonomi då de inte kan omsätta bilarna i samma takt som tidigare. I förlängningen kommer flera bilhandlare att tvingas säga upp sin personal och lägga ner sin verksamhet om inte Vägverket kommer tillrätta med problemen, konstaterar man på Birf, Bilimportörernas Riksförbund. Bakgrunden till den nya kontrollen är en överens kommelse inom EU och syftet är att förhindra att stulna fordon registreras. I Tyskland tar mot svarande kontrollen 1 timme i anspråk och denna kan göras direkt hos behörig myndighet medan man väntar. Den långa handläggningstiden hos Vägverket är att betrakta som ett handelshinder och Kommerskollegium utreder om en anmälan mot Vägverket ska göras till Europeiska kommissionen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081