Nya dieseltestbänkar ska serva och reparera dagens common rail
Bosch som också ingår i APE:s sortiment har sedan tidigare fyra stationer som har motsvarande uppgradering. Dieselförsäljningen har ökat väsentligt de senaste åren. Marknadsandelen bland personbilar och lätta lastbilar ligger i nyförsäljningen på nära 40 procent. Och trenden verkar ha etablerat sig (genomsnittet i Europa mer än 50%). Den klart dominerande tillverkaren av dieselinsprutningssystem har varit Bosch som haft cirka 70 procent marknadsandel. Och de fortsätter att vara dominerande. Men nu med introduktionen av common rail är det fler som kommer på marknaden. På Boschs hemmamarknad Tyskland har Siemens kommit med stormsteg och tagit en bit av kakan och delar en del kontrakt på den tyska vagnparken. Bland annat VAG:s senaste motorer med common rail som ersätter de tidigare med enhetsinjektorer. Siemens har också kontrakt med bland andra PSA och Ford. Delphi har av tradition haft kontrakt med Renault, huvudfabriken ligger där, PSA, Ford och Hyundai, Kia. Även Indiens stora märke Tata har Delphis common rail. Men nu har de också kommit tillbaka på Mercedes-Benz med kontrakt på den nya C- och E-klassen med 2,2-litersmotor. En ny fabrik i Rumänien har öppnats för att kunna leverera till Indien, Tata. Denso som nu också har fabrik i Europa, belägen i Ungern, med 3 000 anställda idag som om några år blir cirka 5 000, har varit framgångsrika framförallt på Japanska märken. Toyota, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Subaru ingår i kontrakten. Även Ford och John Deere är idag stora kunder på common rail. Bosch har kvar sin dominans som den stora dieselleverantören. Bosch var den som först levererade common rail, vilket skedde på 1990- talet. Det första bilmärket som introducerade common rail var Fiat. Därefter har utvecklingen gått snabbt och den "nya" tekniken tar över helt. Stora kunder är Volvo, BMW, Opel, Mercedes-Benz, Ford, Fiat och de stora japanska biltillverkarna. Bosch har också fabriker i Japan och då heter fabrikatet Zexel. De flesta japanska biltillverkarna monterar Bosch/Zexel i sina modeller. Låg bränsleförbrukning, hög verkningsgrad och framförallt låga utsläpp är huvudskälen till varför common rail blivit så populärt. Idag med kombination med partikelfilter är utsläppen mycket låga. Och de blir lägre. Inom några år införs Euro 5 och då ska utsläppen reduceras ännu mer. Då blir tillverkarna tvugna att höja railtrycket till 2 000 bar och mer. Det ska jämföras med dagens 1600 och 1800 bar. I de gamla systemen gällde tryck under 1000 bar. Det höga trycket hjälper till att finfördela och uppnå fullständig förbränning av bränslet och alltså minimera utsläppen. Common rail finns och kommer också mer på tunga motorer. Scania arbetar idag tillsammans med Cummins och har i vissa motorer common rail. Alla större motortillverkare kommer successivt att introducera common rail för att kunna uppfylla utsläppskraven, vilket inte går med den gamla tekniken. Däremot arbetar Volvo och några andra motortillverkare vidare med EUI, enhetsinjektorer, som kommer från Delphi och Bosch. Anledningen är att man i dessa lyckats åstadkomma lika högt tryck för att få ut hög verkningsgrad och samtidigt ha ett lågt emissionsvärde som common rail.