Jeepar slår runt 20 procent oftare än vanliga personbilar
– Den som kör en SUV och tror sig sitta säkrare och tryggare än i en vanlig personbil har inte räknat med den kraftigt ökade risken att volta vid singelkrock, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius. Amerikanska studier bedömer dessutom risken att volta och skadas svårt som mycket högre än vi gjort på vårt befintliga underlag. SUVar välter oftare därför att deras tyngdpunkt är högre, i kombination med att de väger mer. Den höga andelen voltningar medför att krockade SUVar ofta måste lösas in av försäkringsbolagen, vilket återspeglas i en högre försäkringspremie. Risken för voltningsolyckor kan minskas. Forskningsstudier har slagit fast att voltningsolyckorna för personbilar och SUVar reduceras med cirka 80 procent om bilen är försedd med antisladdsystem. Nyttan blir större för SUVar, som välter oftare. Sverige har idag den högsta andelen nya bilmodeller med antisladd i hela världen, nio av tio nya modeller har det som standard. Det gäller även kategorin SUVar. För några år sedan tillhörde SUV-bilarna kategorin med lägst andel antisladdsystem - bara var tredje SUV hade ett sådant standardmonterat vid årskiftet 2003/04. Fram till idag har införandet av antisladd dessutom gått långsammare än det gjort i andra biltyper. Fortfarande har Nissan, Ssang Yong och Subaru modeller utan antisladd. – Om du verkligen behöver köpa en SUV, försäkra dig om att köpa en tillräckligt ny modell med antisladd, säger Anders Ydenius. Då neutraliserar du större delen av den ökade risken att volta och skadas svårt om du skulle råka ut för en singelkrock.