23948sdkhjf

Klimatpåverkan från nya bilar minskar rekordsnabbt

– Mediernas omfattande rapportering om klimatförändringen i kombination med nya skatteregler har bidragit till köp av mer bränslesnåla bilar, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet. De nyregistrerade svenska bensin- och dieselbilarnas koldioxidutsläpp under007 uppgick till 181 gram per kilometer, motsvarande 7,3 liter drivmedel per 100 kilometer. Om man inkluderar de bilar som kan drivas med etanol och gas, och tar hänsyn till bränslenas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv, minskar de nya bilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp till 169 gram per kilometer. Tar man dessutom hänsyn till låginblandning av etanol i bensin och RME i diesel minskar utsläppen från nya bilar till i genomsnitt 163 gram per kilometer. – Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög bränsleförbrukning. För att nå EU-målet om utsläpp på högst 120 gram till 2012 kan det bli nödvändigt för oss att bli mer europeiska i våra bilval, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket. Om alla bilköpare valde den snålaste bensindrivna modellen inom samma storleksklass, med fortsatt höga säkerhetskrav, skulle utsläppen minska med omkring 20 procent. Går man dessutom ned en storleksklass kan utsläppen minska med hela 30 procent. En dieselbil släpper i genomsnitt ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, men kan ha högre utsläpp av andra hälsopåverkande ämnen. Andelen biodrivmedel inom vägtransportsektorn ökade från 3,5 procent 2006 till 4,5 procent 2007. Ökningen berodde framförallt på en ökad användning av RME inblandad i diesel samt av etanol i E85. Trots en minskad bränsleförbrukning i nya bilar och den ökade andelen biodrivmedel ökade de totala utsläppen från vägtransporter med nästan 2 procent under 2007. – Det är mycket bra att utsläppen från nya bilar minskar, men samtidigt äter den ökade trafiken och de växande utsläppen från godstransporter upp vinsterna. De totala utsläppen ökar oroväckande snabbt, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson. Index över nya bilars klimatpåverkan presenterar statistik över de nya bilarna fördelade per län och kommun, juridiska och fysiska personer samt män och kvinnor, inklusive information om vilken typ av bilar som köps. Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande i särklass högst. Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål för nybilsförsäljningen år 2012, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 5,2 miljoner ton eller åtta procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08