Bränslesnålare bilar och nya drivmedel
Båda trenderna bidrar till att reducera utsläppen av växthusgaser från trafiken, men innebär också nya utmaningar för drivmedelsföretagen. – Övergång till diesel och förnybara drivmedel och bränslesnålare bilar bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan. Idag kräver fordonsparken allt fler olika drivmedel och allt färre tankningar per körd sträcka. Redan nu måste vårt stationsnät anpassas till behoven av större stationer som på ett miljöriktigt och säkert sätt kan erbjuda fler alternativ, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Försäljningen av diesel ökade med 5,8 procent under 2007 och uppgick till 45 procent av den totala drivmedelsförsäljningen. Bensinförsäljningen minskade samtidigt med 2,0 procent. Försäljningen av dieselbilar och miljöbilar ökade kraftigt under 2007. Andelen dieselbilar bland de nyregistrerade bilarna var 34 procent och andelen miljöbilar 18 procent. – Den ökande andelen dieselbilar bidrar starkt till att minska personbilstrafikens klimatpåverkan, eftersom en dieselbil i genomsnitt förbrukar 25 procent mindre bränsle och släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, säger Helena Fornstedt. Statoils drivmedelsrapport sammanfattar tillgänglig statistik om den svenska drivmedelsmarknaden och om olika drivmedels klimatpåverkan. Nytt för i år är ett avsnitt om viktiga politiska initiativ och processer inom EU som påverkar drivmedelsmarknaden.