Koldioxidutsläppen minskar från personbilar
De nyregistrerade svenska bensin- och dieselbilarnas koldioxidutsläpp under 2007 uppgick till 181 gram per kilometer, vilket motsvarar 7,3 liter drivmedel per 100 kilometer. Om man inkluderar de bilar som kan drivas med etanol och gas, och tar hänsyn till bränslenas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv, minskar de nya bilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp till 169 gram per kilometer. Tar man dessutom hänsyn till låginblandning av etanol i bensin och RME i diesel minskar utsläppen från nya bilar till i genomsnitt 163 gram per kilometer. Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög bränsleförbrukning. För att nå EU-målet om utsläpp på högst 120 gram till 2012 kan det bli nödvändigt för oss att bli mer europeiska i våra bilval, konstaterar Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket. Om alla bilköpare valde den snålaste bensindrivna modellen inom samma storleksklass, med fortsatt höga säkerhetskrav, skulle utsläppen minska med omkring 20 procent. Går man dessutom ned en storleksklass kan utsläppen minska med hela 30 procent. En dieselbil släpper i genomsnitt ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, men kan ha högre utsläpp av andra hälsopåverkande ämnen. Andelen biodrivmedel inom vägtransportsektorn ökade från 3,5 procent 2006 till 4,5 procent 2007. Ökningen berodde framförallt på en ökad användning av RME inblandad i diesel samt av etanol i E85. Trots en minskad bränsleförbrukning i nya bilar och den ökade andelen biodrivmedel ökade de totala utsläppen från vägtransporter med nästan 2 procent under 2007. De ökade utsläppen från vägtransporterna är ett stort problem. Även om utsläppen från nya bilar minskar så "äter den ökade trafiken och de växande utsläppen från godstransporter upp vinsterna", konstaterar Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson. Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark och koldioxid utsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande i särklass högst. Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål för nybilsförsäljningen år 2012, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 5,2 miljoner ton eller åtta procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Ändå är det alltså köparna av bränslesnåla bilar som i allt högre utsträckning tar ansvar för att få ner koldioxidutsläppen. Det borde därför vara dags att även godstransporterna börjar ta sitt ansvar.