23948sdkhjf

Koldioxidmål för återförsäljare en lyckad satsning

Toyotas satsning på att minska miljöpåverkan genom att införa individuella koldioxidmål för återförsäljarna i Sverige har blivit en framgång.

När satsningen inleddes för drygt ett år sedan var målet att minska det genomsnittliga koldioxidutsläppet för nybilsförsäljningen från 2006 års 163 gram per kilometer till 158 gram per kilometer för år 2007. Resultatet blev ännu bättre – 154,9 gram per kilometer. Den svenska satsningen på att sätta upp långsiktiga och individuella koldioxidmål för återförsäljarna har överträffat förväntningarna och fått internationell uppmärksamhet inom hela koncernen. Nu införs liknande insatser i andra europeiska länder. – Resultatet av satsningen är mycket uppmuntrande. Det visar att det går att åstadkomma positiva förändringar om man bara skapar de rätta förutsättningarna, säger Hans-Eric Almebäck som är vd i Sverige. – Det här är ett bra steg på vägen mot det frivilliga övergripande europeiska målet att för 2009 ha begränsat CO2-utsläppen till 140 gram per kilometer i genomsnitt för nya bilar. Det är en mycket tuff utmaning, speciellt i Sverige där vi ofta av tradition väljer större bilar och stora motorer som inte är så energieffektiva. Vi fortsätter vår satsning att sänka CO2-utsläppen genom att sätta upp ett mål på max 150,4 gram per kilometer för 2008. För att underlätta för bilköparna att välja en så energieffektiv bil som möjligt har företaget från april i år infört en energideklaration av alla nya personbilsmodeller. På prisskyltarna i bilhallarna är det illustrerat på ett pedagogiskt sätt en skala mellan A och G (där A är bäst) hur energieffektiv bilen är, det vill säga hur mycket koldioxid som bilen släpper ut per kilometer. Energideklarationen bygger på det förslag som Konsumentverket har tagit fram och som kan komma att införas mer allmänt i bilhandeln 2009 eller 2010. – Vår uppgift är att tillsammans med alla våra återförsäljare uppmuntra bilköparna att tänka igenom sitt bilval även ur ett miljöperspektiv. Som bilköpare ska man inte tvingas att välja en mindre bil eller sämre utrustningsnivå. Vår målsättning är att tillhandahålla mer energieffektiva och attraktiva alternativ i alla storleksklasser, säger Hans-Eric Almebäck. – Konsumenterna kommer i förlängningen tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Eftersom bränslepriser lär fortsätta att stiga, kommer energieffektiva bilar absolut att ha ett högre andrahandsvärde. Då blir alla vinnare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063