Starkt kvartal för Volvo Lastvagnar
Under det första kvartalet steg rörelseresultatet med 22 procent till 6 487 miljoner kronor (5 328). Periodens resultat steg med 12 procent till 4 215 miljoner kronor (3 756) under det första kvartalet. Så här kommenterar koncernchefen Leif Johansson det högsta rörelseresultatet hittills: " Under det första kvartalet 2008 var Volvokoncernens tillväxttakt mycket hög och rörelseresultatet var koncernens högsta hittills för ett enskilt kvartal. Med en nettoomsättning på 77 miljarder kronor var den underliggande tillväxten 16 procentrensat för valutaeffekter och förvärvade bolag. Försäljningen fortsatte att öka i såväl Europa och Sydamerika som Mellanöstern och stora delar av Asien. Vi kan konstatera att vår ökade närvaro på tillväxtmarknaderna i bland annat östra Europa och Asien mer än väl balanserar den svagare utvecklingen i Nordamerika. Asien är nu koncernens näst största marknad. Rörelseresultatet steg med 22 procent till 6,5 miljarder kronor vilket gav en rörelsemarginal på 8,5 procent, trots en svag marknad i Nordamerika. Samtliga affärsområden med undantag för Bussar ökade rörelseresultatet. Efter ett andra halvår 2007 där koncernens lönsamhet påverkades av produktionsstörningar både hos oss och hos våra underleverantörer flyter produktionen nu bättre och vi levererar i en mycket hög takt. Inom lastbilsverksamheten hade vi en stark försäljningsökning och bra lönsamhet på de flesta marknader. Volvo Lastvagnar utvecklas väl med mycket bra lönsamhet i Europa och i regionen International, men precis som Mack Trucks har man det betydligt jobbigare i Nordamerika. Där påverkade den svaga marknaden och den nästan två månader långa strejken vid fabriken i New River Valley såväl leveranserna som lönsamheten. Vi fortsätter att anpassa verksamheten i Nordamerika efter rådande marknadsläge. Under det andra kvartalet inledde Mack Trucks förhandlingar med fackföreningen UAW sedan det tidigare avtalet löpt ut. Renault Trucks har fortsatt att stärka sitt varumärke genom konkurrenskraftiga produkter med hög kvalitet, vilket leder till en bra prisrealisering. Detta har lagt grunden till att Renault Trucks har en fortsatt bra lönsamhetsutveckling. Integrationen av Nissan Diesel fortsätter vilket drar med sig kostnader, men arbetet följer den plan vi lagt fast. Anläggningsmaskiner förbättrade sin lönsamhet jämfört med det svaga andra halvåret 2007. Vi ser att de interna åtgärder som vidtogs under fjolåret för att få bort flaskhalsar i produktionen börjar få genomslag, även om det finns mer att göra. Affärsområde Bussar fortsätter effektiviseringen av produktionsstrukturen i Europa som en del i det viktiga arbetet med att höja lönsamheten. Under kvartalet invigdes den nya bussfabriken i Bangalore i Indien - en tillväxtmarknad där Volvo är ett mycket starkt varumärke. När det gäller samarbetet inom lastbilar och bussar med indiska Eicher Motors så räknar vi med att ha ett slutgiltigt avtal på plats under det andra kvartalet. På marinsidan fortsätter Volvo Penta att ta marknadsandelar både i Europa och på den vikande marknaden i Nordamerika samtidigt som man nu växer på industrimotorsidan, mycket tack vare fördelarna med koncernens gemensamma motorplattformar. Volvo Aeros deltagande i motorprojektet GEnx utvecklas väl trots en viss förskjutning i tiden och vi ser en stor efterfrågan på flygmotorer. Koncernens kundfinansieringsverksamhet i Volvo Financial Services (VFS) har en bra utveckling och ökade avkastningen på eget kapital. I många fall fungerar VFS som en barometer för hur våra kunders verksamheter mår och jag kan konstatera att VFS har en sund kreditportfölj med fortsatt relativt låga nivåer på förfallna fordringar och bortskrivningar. Överlag har vi starka orderböcker i Europa och, trots en minskad orderingång, fortsätter vår lastbilsverksamhet att ta order i en takt som är förvånansvärt hög, givet de långa leveranstiderna och osäkerheten om hur mycket konjunkturförsvagningen i Nordamerika och oron på de finansiella marknaderna kommer att påverka den reala ekonomin. I de flesta länder har vi leveranstider på 10-12 månader mot normala 3-4 månader. Mot bakgrund av de omfattande orderböckerna och branschens ökade leveranskapacitet har vi höjt prognosen för den europeiska lastbilsmarknaden något och räknar med att den växer med cirka 10procentunder 2008. När det gäller Nordamerika så är marknaden svag vilket sätter press på vår verksamhet, och det kommer att krävas hårt arbete på många håll för att uppnå en tillfredsställande lönsamhet. Vår bedömning är att den svaga nordamerikanska marknaden för lastbilar består och att totalmarknaden når ungefär samma nivåer som 2007. I många andra delar av världen ser det bättre ut. Med vår globala plattform finns vi på plats på växande marknader runt om i världen, och på den viktiga europeiska marknaden räknar vi med att tillväxten fortsätter på lång sikt driven av ekonomisk integration med växande handel, stigande välståndsnivåer i de östra delarna och investeringar i infrastruktur. Mot den bakgrunden och med vetskap om att många medarbetare arbetar hårt för att öka Volvokoncernens produktivitet och leveransförmåga så ser jag positivt på våra möjligheter att fortsätta att skapa värde för allt fler kunder världen över", skriver Leif Johansson i sin kommentar.