Mazdas vinst upp 25 procent
De främsta orsakerna till Mazdas rekordresultat är en ökad global försäljning, en ur lönsamhetssynpunkt förbättrad modellmix, främst i Europa, introduktionen av nya Mazda2 och nya Mazda6, som dock ännu inte haft premiär i USA, samt en ökad försäljning av Mazdas stora crossover-modell CX-9 på den amerikanska marknaden. Omsättningen för räkenskapsåret 2007 blev 3.475 miljarder yen, motsvarande drygt 200 miljarder svenska kronor, en ökning med 7 procent. Även försäljningen ökade för sjunde året i rad till 1 363 000 fordon. En ökning med nästan fem procent. Mazda förutspår en fortsatt försäljningsökning även under räkenskapsåret 2008 till 1 480 000 fordon, en ökning med nio procent. Detta främst genom introduktionen av nya Mazda6 i USA och ett helt års försäljning av nya Mazda2 och Mazda6 runtom i världen. I Kina räknar Mazda med en försäljningsökning under det kommande året på 80 procent tack vare ett utökat modellprogram. Men trots volymökningen räknar Mazda ändock med en minskad omsättning med 14 procent till 3.000 miljarder yen och en minskad vinst med 24 procent till 70 miljarder yen, främst beroende på förändrade valutakurser och ökade råvarupriser.