23948sdkhjf

Scanias axlar bearbetas i Falun

Scania har lagt ut den skärande bearbetningen av sina axlar på två underleverantörer. Dessa har tagit över personal, lokal och maskinpark från Scania som nu flyttar axelmonteringen tillbaka till Södertälje.

Det låter som en kioskvältare när Anders Williamsson, platschef för Scania Falun, säger att montering är den omistliga verksamheten för Scania. Det mesta av övrig produktion kan göras bättre av andra. Det var 1975 som Scania tog över den anrika industribyggnaden i Falun där ASJ bland annat byggt tåg från början av förra seklet. Scania förde över tillverkningen av allt fler axeltyper till Falun och förfinade produktionssystemen fram till år 2000. I en mätning som utfördes därefter kom företaget fram till att den skärande bearbetningen inte hade utvecklats i samma takt som hos specialiserade tillverkare. Med skärande, målning och montering utfört med 640 anställda var det knappast möjligt att ligga i täten inom samtliga discipliner. – Siffrorna visade att vår bearbetningsdel hade lång väg att gå för att komma i fatt, säger Anders Williamsson. För två år sedan bestämde sig Scania för att dels lägga ut bearbetningen, dels flytta monteringen av axlarna till Södertälje. – Vi ser fördelarna med att ha monteringen i anslutning till produktutvecklingen, säger Anders Williamsson. Som en del i Scanias pågående koncentration av produktionen beslutade därför Scania att flytta monteringen av sina axlar till Södertälje under detta år. Den skärande bearbetningen av axlarna finns kvar i Falun men nu görs jobbet av två underleverantörer, Leax och Zakrisdalsverken. – Jag jobbade inom Scania så jag vet att vi nu producerar effektivare. Faktum är att Scania kräver en högre kvalitet av sina underleverantörer än de kräver av sina egna produktionsavdelningar, säger Håkan Setterström, platschef för Zakrisdalsverken i Falun. Företaget köpte maskiner från Scania och startade produktionen i Falun efter semestern 2007. Runt 75 operatörer kom över från Scanias personal och därefter har företaget anställt ytterligare 40 operatörer som då varit en blandning av Scaniapersonal och externt rekryterade. – Det har gått att få tag i kvalificerade maskinoperatörer under hösten men nu börjar det kännas svårare. Kanske har vi tömt arbetsmarknaden, funderar Håkan Setterström. Företaget expanderar även genom maskininköp. Närmast satsas 32 miljoner kronor i inköp av tre fleropar och en svarv. – Vi jobbar både för Scania och Volvo och båda ökar produktionen med 15 procent under 2008. När vi blev offererade en maskin som leverantören ansåg rätt valde vi ändå en som är åtta ton tyngre för att vi ska klara framtida förändringar, säger Håkan Setterström. Den andra stora nyetableringen på det som numera kallas Främby Hallar är Leax. De inledde sin verksamhet i Falun i juni 2007 och har därefter expanderat i två steg. 120 av Leax personalstyrka på 130 i Falun kommer från Scania. - Vi fortsätter expansionen och håller på att handla upp ett halvt dussin nya maskiner, både flerop och svarv, säger Magnus Grönberg, produktionschef på Leax Falun. Han berättar att tanken är att höja produktionen kraftigt med oförändrad personalstyrka. Leax har flera produktionsorter och som en del i produktivitetskampanjen ingår en granskning av alla komponenter. Vilka ska bearbetas på vilken enhet? - I Falun vill vi ha stora serier och de kortare serierna får köras på produktionsenheter som är lämpade för detta, säger Magnus Grönberg. Falun kommun blev förstås bekymrade när Scania meddelade att man skulle lämna staden. Som ett led i omställningen anlitade kommunen en extern konsult, Kjell Grundström. – Vi har haft tur. Dels har Scania varit mycket generöst, dels har det varit högtryck i lastbilsbranschen. Så när beslutet fattades 2006 och Scania sålde fabrikslokalerna till ett fastighetsbolag arbetade det 640 personer i företaget. Nu är det drygt 800 som arbetar i något av de nio företag som finns på området, berättar Kjell Grundström. Så har exempelvis Dynamate beslutat sig för att stanna i Falun trots att moderbolaget Scania flyttar. Av de 50 000 kvadratmetrar fabriksyta som utgör Främby Hallar har de nya företagen tagit över 30 000. Bland den utrustning som finns kvar hos Scania finns det stora måleriet. – Vi har kontakt med ett antal företag. Det som kan verka vara ett problem, alltså övertalig personal, kan i själva verket vara en fördel. Det kan finnas företag som vill ta över både rutinerad personal och befintlig produktionsutrustning, säger Kjell Grundström. Han är påtagligt nöjd med att förutom Dynamate, som arbetar med underhåll av både fastigheter och produktionsutrustning, finns det ett bolag som driver restaurang på området, ett som underhåller IT-system och ett som installerar maskiner. – Vi siktar på att ytterligare något tyngre verkstadsföretag ska fastna för möjligheten att starta i en komplett miljö. Av de som var anställda på Scania Falun när flyttbeslutet fattades kommer 70 personer att flytta till Södertälje, 25 till Oskarshamn och tre till Luleå. Därtill kommer drygt 110 av de som anställts på korttidskontrakt att flytta till Södertälje. – Det var enda punkten där Scanias intresse skiljer sig från Falun kommuns. Ingen kommun vill se invånare flytta, säger Anders Williamsson. Han säger att affärsuppgörelserna med Leax och Zakrisdalsverken baseras på den europeiska konkurrenssituationen. De maskiner som bytt ägare hade Scania inte fått bättre betalt för på marknaden. – Men för den lackbox vi fortfarande äger blir det svårt att få nämnvärt betalt. Vi har miljöåtagande kring denna med de nuvarande fastighetsägarna som också måste in i prissättningen. Flytten till Södertälje ska vara slutförd till Lucia 2008 och i dagsläget är det fortfarande 150 av de anställda som inte har någon plan för sin framtid. De flesta har nya jobb och 84 personer födda före 1950 har acccepterat ett erbjudande om förtidspension.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11