23948sdkhjf

Ny partikelfilterteknik belönas

Priset heter officiellt "Outstandning Technical Paper Award" och kommer att delas ut den 22 maj vid The Society of Automotive Engineers of Japans 58:e årliga kongress i Pacifico Yokohama Convention Center. Det är Mazdas forskning av förbränningsprocessen för att försöka eliminera partiklar, mestadels sot, från dieselmotorers avgaser som uppmärksammats. Det Hiroshima-baserade företaget har utvecklat en egen analytisk metod som visar att syrets förändringsegenskaper som katalysator spelar en viktig roll för att öka förbränningen av partiklar. Denna vetskap gör det möjligt att utveckla högeffektiva partikelfilter till framtidens dieselmotorer. Men metoden kommer även att kunna användas till dieselmotorer inom andra områden än bilindustrin. Dieselmotorer har blivit mer och mer populära, inte minst i Sverige, på grund av motorns betydligt lägre bränsleförbrukning och därtill minskade avgaser av CO2. Dock måste en särskild förbränningsprocess användas för att ta bort olika partiklar, som till exempel sot. Denna process kräver att avgaserna hettas upp. Detta i sin tur kräver extra bränsle, vilket är en av orsakerna till försämrad bränsleekonomi. Mazda ska använda sin nyutvecklade analytiska metod för att hitta möjligheter att öka partikelförbränningen och därmed avsevärt minska bearbetningstiden i processen. Genom att utveckla denna nya teknik kommer tillverkarens framtida dieselmotorer att kunna minska bränsleåtgången och samtidigt ge ännu renare avgasutsläpp med mindre CO2.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058