Få kommunbilar klarar Folksams klimat- och säkerhetskrav
Sveriges kommuner köpte under 2007 in 5 300 tjänstebilar. Kommunerna är några av de största köparna av bilar i Sverige och har därmed en stor möjlighet att öka trafiksäkerheten och minska klimatpåverkan. Folksam har i Tjänstebilsindex 2008 gått igenom vilka bilar som kommunerna har köpt in och hur väl deras tjänstebilar klarar Folksams krav på både säkerhet och klimatpåverkan. Sammanställningen visar att 64 procent av kommunernas nya tjänstebilar klarar Folksams säkerhetskrav, 63 procent klarar kraven på en låg klimatpåverkan, medan 44 procent av bilarna klarar båda dessa krav. – För att klara både höga säkerhetskrav och krav på låg klimatpåverkan måste man ha en genomarbetad inköpspolicy som kräver att man sätter sig in i frågorna. Vi hoppas att de krav vi ställt i vår studie kan vara till hjälp för kommunerna, säger Anders Kullgren, trafiksäkerhetschef på Folksam. Folksam har i Tjänstebilsindex 2008 granskat landets 290 kommuner baserat på de nya tjänstebilarnas klimatpåverkan och säkerhet. Bland de 143 kommuner som köpte in minst tio tjänstebilar är det bara Storumans kommun där samtliga nya bilar klarar båda kraven. I 16 av de 143 kommunerna uppfyller ingen av de nya bilarna båda kraven. – Med Folksams Tjänstebilsindex vill vi bidra till diskussionen om kommunernas ansvar för att minska klimatpåverkan, säger Jan Snaar, miljöchef på Folksam. Det är inte rimligt att drygt en tredjedel av de bilar kommunerna köper har högre förbrukning än vad som ryms inom begreppet låg klimatpåverkan. De utsläpp dessa bilar ger upphov till får vi dessutom dras med i 15–20 år. Kommunernas nya bensin- och dieselbilar, inköpta under 2007, släpper i genomsnitt ut 168 gram koldioxid per kilometer, vilket kan jämföras med 181 gram koldioxid för samtliga sålda bensin- och dieselbilar i Sverige. Hela 46 procent av kommunernas nya bilar klassificerades som miljöbilar, jämfört med 18 procent av samtliga nya bilar som såldes i Sverige under 2007.