Framtiden i fokus på Bilprovningens seminarium
En konkurrensutsättning av besiktningsmarknaden leder till cirka 100-200 nya stationer och uppemot 500 nya arbetstillfällen. Detta framgick när Bilprovningens tekniska chef Benny Örnerfors presenterade konsultföretaget McKinseys utredning angående omregleringen av fordonsbesiktningssektorn i Sverige. Förutom bättre tillgänglighet uppskattas miljövinsterna bli betydande. Det ökade antalet stationer skulle innebära att många kunder får kortare sträcka till besiktningen. Antalet körda kilometer beräknas minska med uppemot 20 miljoner, motsvarande en reducering av koldioxidutsläppen med 4 500 ton. – Förmodligen leder en konkurrensutsättning även till att vi får nya produkter och tjänster samt utökade öppettider, berättar Benny Örnerfors. Bland riskerna betonades opartiskheten och kvaliteten. Med fler besiktningsföretag att övervaka behöver ackrediteringsorganisationen utökas för att kvaliteten och objektiviteten ska behållas. Enligt utredningen kan dessutom en avreglerad marknad leda till överetablering i storstäderna, medan glesbygden förlorar stationer på grund av att kostnaden för att driva besiktningsverksamhet i glesbygden är större. När det gäller priset för kontrollbesiktning räknar utredarna med en ökning. Några av de extra tjänster som Bilprovningen erbjuder för att öka trafiksäkerheten är extra bromskontroll och e-diagnos samt kontroll av elektroniken i bilen. Under seminariet presenterade Michael Eng, Forskning & Utveckling Bilprovningen, exempel som visade att underkännandefrekvensen var väsentligt lägre för de tunga fordon som gjort extra bromskontroller. – EBK, extra bromskontroll, innebär att företagen får bättre kontroll på fordonens bromsar och därmed kan åtgärda eventuella problem direkt. Tyvärr utnyttjar allt för få möjligheten, berättar Michael Eng. En av nyheterna i år är e-diagnos. Med denna tjänst kan Bilprovningen erbjuda kontroll av exempelvis låsningsfria bromsar, antisladdsystem, krockkuddar och motorstyrning. Tjänsten erbjuds för tillfället på sju stationer; Karlstad, Malmö-Fosie, Norrköping-Herstadberg, Göteborg-Aröd, Göteborg-Sisjö, Stockholm-Rissne och Uddevalla. Under 2009 kommer tjänsten att börja erbjudas på samtliga stationer. Bilprovningens miljö- och kvalitetschef Eva Morger talade om företagets engagemang i näringslivets klimatupprop. Målet är att minska den egna verksamhetens utsläpp med 30 procent fram till år 2020 och 60–80 procent till år 2050. – Vår vision är klimatneutralitet, det vill säga att vi ska driva verksamheten utan att bidra till den globala uppvärmningen. Energibesparingar är det område där vi nu kan göra störst nytta, säger Eva Morger. De klimatpåverkande utsläppen minskas även genom avveckling av olja för uppvärmning. Från år 2 000 har antalet oljeuppvärmda stationer minskat från 70 till 18 främst tack vare byte till fjärrvärme där det är möjligt. Som en del i Bilprovningens handlingsprogram för energibesparing pågår driftoptimering på 20 stationer där man bland annat ser över inställningar av temperaturer, drifttider och ventilationsflöden. Samtidigt testas byte och styrning av belysning som ett pilotprojekt på två stationer, Linköping och Mjölby. Genom att installera energieffektiva och för de olika utrymmena anpassad styrning har energiförbrukningen minskat samtidigt som ljuset upplevs som bättre.