Mazda ASV-4 rullar nu på japanska vägar
Tillsammans med det japanska infrastruktur- och transportdepartementet har företaget sedan 1991 utvecklat olika trafiksäkerhetssystem. Med sin senaste utvecklingsbil ska man under de närmaste tre åren samla in och analysera trafikdata för att utveckla kommunikationen mellan olika bilar. Målsättningen är att på sikt helt kunna undvika olyckor vid bland annat skymda korsningar, på krokiga vägar med dåligt sikt, påkörningar bakifrån och vid svängar med mötande trafik. Mazdas resultat från ASV-faserna ett till tre har redan gett resultat genom idag färdiga system, som bland annat varnar för bilar som kommer i hög hastighet bakifrån. Ett annat system uppmärksammar föraren på farligt mötande bilar och som även automatiskt bromsar fordonet om nödvändigt. I januari i år började Mazda även att i allmän trafik använda ett "intelligent" transportsystem, ITS, utvecklat tillsammans med lokala myndigheter, universitet och övrig industri i Hiroshima-området. ITS-systemet samlar information från en mängd sensorer utefter vanliga vägar och överför dessa till bilen för att uppmärksamma föraren på farliga situationer som han inte kan upptäcka på annat sätt och på till exempel trafikstockningar. Genom att samordna ITS- och ASV-testerna till samma område ska möjligheterna att minska både trafikolyckor och bilismens påverkan på miljön kunna utökas.