23948sdkhjf

Sveriges Åkeriföretag kritiserar Vägverket

Vägverket gör inte sitt jobb och föreslår dessutom fel åtgärder. Så kommenterar Mårten Johansson teknikchef i Sveriges Åkeriföretag Vägverkets rapport om kontroller av yrkestrafiken. Rapporten som redovisar ett utredningsuppdrag har överlämnats till regeringen och föreslår ett flertal åtgärder för ökade kontroller av yrkestrafiken.

Mårten Johansson riktar sin kritik speciellt mot Vägverkets förslag om två kontrollbesiktningar per år. – Bra bromsar är viktigt för trafiksäkerheten och Sveriges Åkeriföretag har medverkat till att ta fram förslag till bättre provmetod för bromsar, säger Mårten Johansson. Även experter i Vägverket är positiva till de förslagen och vill genomföra dem, men andra avdelningar i Vägverket vill gå genvägar med att utöka antalet kontroller istället för att förbättra kontrollmetoden. Redan i december 2004 begärde Nordiska Vägtekniska Förbundets expertgrupp Fordon och Transporter att Vägverken i Norden förbättrar metoden för bromsprovning så att man kan lita på provresultaten. Gruppen föreslog också att metoden för bromsprovning ska harmoniseras i Norden. Idag kan godkända bromsar i ett land innebära körförbud i ett annat nordiskt land. Förslaget ledde till beslutet att Vägverket ska koordinera det Nordiska arbetet att genomföra en förbättrad harmoniserad metod i Norden. – Att testa två gånger per år med den gamla metoden är undermåligt enligt tidigare försök. Första prioritet bör i stället vara att öka tempot för att förbättra och harmonisera metoden för bromsprovning i Norden, säger Mårten Johansson. Sveriges Åkeriföretag har tillsammans med bilverkstäderna och Bilprovningen tagit fram en annan metod för bromsprovning, XTB (Extra Testade Bromsar), som ska ge en säkrare bild av bromssystemets kondition. – Våra erfarenheter av kontroll av bromsarnas starttryck i manöverledningen (0,5–0,8 bar) har nu fastställts i en ny internationell standard ISO 20918. Men Vägverket har inte uppdaterat sin metod för kontrollbesiktning i denna del. Sveriges Åkeriföretag medverkar gärna till att rätt provmetod hittas så att brister kan åtgärdas tidigare, vilket på sikt ger färre underkända fordon, konstaterar Mårten Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063