Ny lagstiftning för marknadsföring av bilar
Inom tidskriftsbranschen är oron stor att en lagstiftning kommer få bilindustrin att flytta reklaminvesteringar från tryckt media till andra, mindre "layoutkänsliga", medier. I dag står denna marknadsföring för drygt 8 procent av den europeiska tidskriftsbranschens totala annonsintäkter. Man anser att lagförslaget är missriktat och att EU istället borde fokusera direkt på bilindustrin. FAEP:s representanter mötte den 7 april EU-kommissionären för näringslivs- och industrifrågor, Günter Verheugen, som uttryckte sitt stöd till tidskriftsbranschen mot striktare marknadsföringskrav. Man har också uppvaktat kommissionärerna Reding (informationssamhälle och medier) och Dimas (miljö). Båda säger sig förstå branschens oro och erkänner tidskrifternas roll som en viktig informationskälla i klimatfrågor. Redan i början av juni väntas kommissionen offentliggöra ett första lagstiftningsförslag men på grund av kommande val lär det dröja innan ett eventuellt förslag antas.