KAK-medalj för Wallmans miljöinsats på Volvo
När de första Volvobilarna med trevägskatalysator och lambdasond kom till Kalifornien tog representanter för myndigheterna en av bilarna, körde till Capitolium i Washington där kongressen samlas, och ställde frågan: "Varför kan inte amerikanska tillverkare när lilla Volvo kan?" Året var 1976. Då hade bilbranschen under sex år levt med vetskapen om att de amerikanska lagkraven på avgasrening skulle skärpas radikalt enligt 1970 års "Clean Air Act". Volvo utsåg Stephen Wallman till ansvarig för emissionsutveckling, ett projekt som snabbt växte och kom att omfatta ett 60-tal personer. – Vi arbetade med tre eller fyra olika lösningar men insåg ganska snart att detta var den uppenbart bästa. Emissionsvärdena var bäst liksom körbarheten och bränsleförbrukningen, berättar Stephen Wallman. Systemet typgodkändes och det tog bara några år innan hela bilbranschen kopierat lösningen. Men det dröjde fram till 1989 innan Sverige lagstiftade kring utsläppsnivåer och lambdasonden blev obligatorisk. – För att vara en så liten tillverkare har Volvo faktiskt två helt unika lösningar som i dag finns i nästan alla bilar; trevägskatalysatorn med lambdasond och trepunktsbältet - en av de viktigaste säkerhetslösningarna någonsin. Det kan vi vara riktigt stolta över, säger Stephen Wallman. Stephen är numer pensionerad men följer med stort intresse utvecklingen av alternativa bränslen. – Tyvärr för bilindustrin har jag svårt att se en gemensam lösning. Ett så standardiserat bränsle som bensin och diesel finns inte. Även om alla skulle enas om ett alternativ så finns inte samma råvaror att tillgå i Norrland, södra Frankrike och Tropikerna. Det är en stor utmaning för branschen. I mitten av februari tilldelades Stephen Wallman Clarence von Rosen-medaljen i guld av Kungliga Automobil Klubben för sina banbrytande miljöinsatser på Volvo Personvagnar. Fakta Stephen Wallman: Ålder: 65 Familj: Fru och utflugna barn Bor: I Göteborg Utbildning: Teknologie licentiat med maskininriktning på Chalmers Tekniska Högskola År på Volvo: 1/9 1968 till 31/12 2002, bland annat som ansvarig för emissionsutveckling, drivlinechef och ansvarig för Komplett Vagn Andra miljöinsatser på Volvo: Bland annat delaktig i Volvo Personvagnars satsningar på gas-, hybrid-, el och metanolbilar Kör idag: En Volvo V70 Flexifuel