23948sdkhjf

Höjt bensinpris krävs för att uppnå utsläppsmål

Det krävs ett bensinpris på åtminstone 16 kronor per liter för att till år 2010 stabilisera utsläppen från vägtrafiken till 1990 års nivå. För att till år 2020 ha stabiliserat vägtrafikens utsläpp till samma nivå krävs ett pris på 15,50 kronor per liter från och med 2008. Om målet är att till år 2020 minska vägtrafikens utsläpp med 20 procent i förhållande till 1990 års nivå krävs däremot ett bensinpris på ungefär 27,50 kronor per liter.

Den beska medicinen levererar Sika, Statens institut för kommunikationsanalys, i en ny rapport. De mål för framtidens koldioxidutsläpp som politikerna satt är ambitiösa och de berör i allra högsta grad transportsektorn. Sika har beräknat hur hög koldioxidskatt och/eller krav på nya fordons utsläpp som skulle krävas för att vägtrafiken ska leva upp till sin del av respektive mål. Av rapporten framgår det att även med ganska optimistiska antaganden om den framtida bilparken kommer det att krävas en avsevärd höjning av koldioxidskatten för att nå målen. De höga bensinprisnivåerna visar att det är kostsamt att åstadkomma föreslagna utsläppsminskningar i transportsektorn. Det kan därför vara samhällsekonomiskt mer effektivt att genomföra minskningar i andra sektorer, säger Krister Sandberg, analytiker på Sika. Trots nya rapporter om risk för framtida höjningar av oljepriset så hänvisar Sika till enerimyndighetens prognos som antar att oljepris utvecklingen förväntas leda till en relativt måttlig ökning av bensin- och dieselpriser till år 2010. Däremot görs inga antaganden om nya reala höjningar av drivmedelsskatter, i motsats till Vägverkets prognos som baseras på att priserna realt ökar i takt med prognosen för realinkomstutvecklingen. Det förutsätts i ett grundalternativ att bilparken i Sverige följer kravet i enlighet med EU-kommissionens förslag på nivån 130 gram per fordonskilometer. Beräkningar har emellertid även gjorts för fall där Sverige, mer sannolikt, fortsätter att ha bilar med högre utsläpp än EU-genomsnittet. Beräkningar har gjorts för 156 gram per fordonskilometer (20 procent över 130-nivån) och 144 gram per fordonskilometer, 20 procent över den strängare EU-nivå som diskuterats, det vill säga 120 gram per fordonskilometer. Enligt prognosen antas prisstyrningen ske genom en förändring av koldioxidskatten år 2008 i ett steg. För personbilar och övriga lätta fordon antas bränslepriselasticiteten vara -0,8. Det betyder att en tioprocentig bränslepris- höjning antas leda till en minskning av bränsle-förbrukningen på åtta procent. Det är många tekniska beräkningar i rapporten men sammantaget tyder den på att vill vi nå miljömålen så kommer det att kosta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063