23948sdkhjf

Audi A3 TDI clubsport quattro

I förbindelse med Lake Wörthersee Tour i Österrike presenterar Audi ännu ett sportbilskoncept med dieselmotor, Audi A3 TDI clubsport quattro, som drivs av en tvåliters TDI-motor på 224 hk.

Audis supersportbilskoncept med dieselmotor, Audi R8 TDI Le Mans, är kontroversiell på så vis att många tycker att sportbilar inte kan ha dieselmotorer. Audi menar dock att det går alldeles utmärkt att bygga en riktig sportbil som drivs med diesel och som är skonsammare mot miljön än de flesta av dagens personbilar. Den nya konceptbilens motor bygger på 2.0 TDI-motorn (143/170 hk) som sitter i flertalet Audimodeller. I denna version har den 224 hästar och 450 Newton från 1750 varv i minuten, vilket får konceptbilen att accelerera 0-100 kilometer i timmen på 6,6 sekunder och nå en toppfart på 240 kilometer i timmen. Trots sin imponerande prestanda klarar bilen de kommande utsläppskraven Euro 5. Från utsidan känns Audi A3 TDI clubsport quattro igen på de väl tilltagna luftintagen i fronten, den breddade single frame-grillen med glesa ribbor, skärmbreddare, en takvinge i DTM-stil och 20-tumshjul. I kupén sitter man stadigt på plats i de anatomiskt utformade racingskalstolarna. Ratten med sin flata underdel och växelspaken med öppen kuliss i aluminium för tankarna till supersportbilen Audi R8. Bland mycket annat har mätartavlorna fått vit färg och dörrsidorna har fått en ny design med "TDI Power"-emblem. Den permanenta fyrhjulsdriften quattro borgar för framdrivningen medan de 356 millimeter stora bromsskivorna och sexkolvs bromsoken ser till att bilen kan bromsas in på ett kontrollerat sätt. Materialet i bromsskivorna kommer från rymdindustrin och består av höghållfast kolfiber inbäddat i hård silikonkarbid. Konceptbilen är utrustad med Audi drive select, med vilket man kan styra trottelresponsen, avgasljudet, servostyrningen, ESP-systemet och stötdämparna. Interaktionen mellan dessa funktioner gör att man kan anpassa bilen efter sina egna önskemål och vägens karaktär så att bilen alltid är ett nöje att köra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047