Nytt rekord för antalet miljöbilar i maj
Registreringarna av miljöbilar ökade under maj med 72 procent och uppgick till 8 378, det högsta antalet någonsin för en enskild månad. Miljöbilsandelen i maj var 31,9 procent. Det kan jämföras med en andel på 16,3 procent maj förra året. Hittills i år ligger miljöbilsandelen på 30,0 procent jämfört med 14,4 procent samma period förra året. Antalet nyregistrerade dieselbilar ökade med 13 procent i maj. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 37,8 procent. Maj förra året var dieselandelen 29,3 procent. Hittills i år ligger dieselandelen på 36,0 procent jämfört med 29,2 procent samma period förra året. – Under maj hade 60 procent av de nya bilarna något annat drivmedel än bensin, det vill säga diesel, E85, gas eller elhybrider. För bara tre år sedan (2005) var andelen nya bilar som inte drivs med bensin bara 15 procent. Den här ganska dramatiska omställningen på den svenska bilmarknaden har medfört snabbt sjunkande koldioxidutsläpp från den svenska nybilsflottan, säger Bertil Moldén. – Även om de totala registreringarna minskade i maj ska vi komma ihåg att det i ett historiskt perspektiv är mycket bra siffror vi talar om. Lastbilsregistreringarna var de näst högsta någonsin för en majmånad och personbilarna låg på genomsnittet för de tio senaste årens majregistreringar, säger Bertil Moldén. Under maj registrerades 26 251 nya personbilar, vilket är en minskning med 12,5 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år, januari–maj har registreringarna minskat med 8,0 procent. Lastbilsregistreringarna totalt minskade med 4,2 procent under maj till 4 694, vilket är den näst högsta noteringen någonsin för en majmånad. Hittills i år har lastbilsregistreringarna ökat med 0,6 procent. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton minskade i maj med 5,6 procent och tunga lastbilar över 16 ton ökade med 3,6 procent. Hittills i år har lätta lastbilar minskat med 0,1 procent och tunga lastbilar har ökat med 5,9 procent. Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp högst 120 gram/kilometer ökade under maj med 118 procent. Bilar med max 140 gram/kilometer koldioxidutsläpp ökade med 86 procent. Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 gram/kilometer var 17,2 procent i maj i år jämfört med 8,1 procent maj förra året. Förstagångsregistrerade direktimporterade bilar som är högst tre år gamla var i maj 440. Motsvarande siffra för maj året innan var 582. Under perioden januari–maj registrerades 1 622 direktimporterade personbilar jämfört med 2 190 samma period förra året. Den totala direktimporten av samtliga bilar, oavsett ålder, var under maj 2 715 personbilar jämfört med 3 257 i maj året innan. Under perioden januari–maj direktimporterades 9 621 personbilar jämfört med 12 902 motsvarande period förra året. Direktimporten ingår inte i Bilswedens statistik. Under maj registrerades totalt 78 nya bussar (både lätta och tunga), 7,1 procent färre än under samma tid förra året då 84 stycken registrerades. Sammanlagt registrerades under perioden januari–maj 310 bussar, 12,7 procent färre än förra året då 355 stycken registrerades. Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 57 under maj, 14,9 procent färre än under samma tid förra året då 67 bussar registrerades. Sammanlagt registrerades under perioden januari–maj 227 tunga bussar, 27,0 procent färre än under motsvarande period förra året då 311 registrerades.