Däcktillverkaren Pirelli gillar svenskt cordgarn
- Totalt ska vi producera garn till sex miljoner däck vid våra anläggningar i Borås och Estland. Michelin svarar ensamt för två miljoner av dessa. Jag räknar med att dagens omsättning på 135 miljoner kronor växer till en kvarts miljard 2009, säger Urban O En av förklaringarna till Konstsilkes flyt just nu, är att de stora däcktillverkarna ställer om sin produktion. - Tack vare att de byter tillverkningsteknik i sina fabriker genom att till viss del ersätta cordväven med cordgarn gynnar det oss. Genom att använda garnrullar blir kvaliteten på däcken högre, inga skarvar och spillet blir mindre. Det sistnämnda är positivt för miljön, säger Urban Olsson. Konstsilke jobbar med de tre stora företagen på däckmarknaden: Michelin, Frankrike, Pirelli, Italien och Continental, Tyskland. - Vi är bara fyra tillverkare av cordgarn i hela Europa. Den här branschen består av en handfull aktörer, vilket innebär att vi som underleverantör blir väldigt stora på vissa kunder. Till detta ska läggas att vi levererar även till slang- och pappersindustrin.