23948sdkhjf

Internet dominerande kanal för bilköp

Under maj 2008 sålde Statoil över 7,1 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 15,1 procent sedan föregående månad och med hela 99,5 procent jämfört med maj 2007. Det höga oljepriset har bidragit till det nya rekordet för etanolanvändningen.

– Enligt en undersökning från motorbranschorganisationen MRF, är Internet den dominerande kanalen för informationssökning inför begagnatköp, hela 64 procent söker på Internet, säger Dan Bennman, VD för internetsajten bytbil.com. Enligt undersökningen där respondenterna fått välja flera olika kanaler som de använder för information om begagnade bilar letar 64 procent på Internet, 22 procent hos bilhandlare, 18 procent söker information från vänner och bekanta och 13 procent letar i biltidningar. Resterande söker i andra kanaler eller anser att de inte behöver information. För att möta efterfrågan och kraven har bytbil.com nu lanserat en ny version av sin sajt. – Vi släppte den nya versionen i måndags. Det är en förbättrad struktur och därmed enklare navigering samt ett mindre facelift vad gäller formgivningen. Det är enklare och går snabbare för besökarna helt enkelt, säger Dan Bennman. Enligt MRFs undersökning räcker det inte med att passivt finnas på Internet, man måste vara aktiv och anpassa sin Internetnärvaro till kundernas behov. Marknadsföringen måste göras på ett attraktivt och strategiskt sätt. För bytbil.com handlar det bland annat om att lyfta fram det som är viktigt för den som söker efter personbil, transportbil, husvagn, husbil, MC eller moped. Att snabbt komma in på rätt kategori för att där få en översikt av utbudet och sedan börja söka efter intressanta objekt. Bra bilder är en självklarhet, likaså tydlig och pedagogisk information. Bytbil.com har i denna nya version också gjort det enklare att söka verkstäder och boka service. Det måste vara enkelt för att det ska bli attraktivt. – Vi har genomfört en undersökning under 2008 för att mäta kännedomen om vår sajt och vad vi erbjuder. Positiva siffror visar att hela 55 procent av de personer över 60 år som tillfrågats har korrekt kännedom om vad vi kan erbjuda. Det innebär att även denna något äldre målgrupp är väldigt aktiva på nätet, säger Dan Bennman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344