23948sdkhjf

Större fokus på miljövänliga däck

I år genomförs Automechanika i Frankfurt för tjugonde gången. Huvudtemat för 2008 är den globala uppvärmningen och dess effekter på bilindustrins eftermarknad. De ordiska utställarna är fler än någonsin.

Både i USA och inom EU pågår ett arbete för att införa en märkning som ska visa hur stort rullmotstånd ett däck har. Ju högre rullmotstånd desto mer bränsle bilen förbrukar. Cirka 16 procent av en personbils bränsleförbrukning orsakas av rullmotståndet. – Att minska rullmotståndet är ett av de viktigaste målen i utvecklingen av nya däck. Med dagens teknik är det svårt att komma längre, utan att försämra däckets säkerhetsegenskaper och livslängd. Till exempel våtgreppet blir sämre om rullmotstånd minskas för mycket. Framtida tekniska innovationer kan dock göra det möjligt att minska rullmotståndet med ytterligare cirka tio procent inom de kommande 5 - 10 åren, säger Teppo Huovila, produktutvecklingschef på Nokian Tyres. Enligt Teppo Huovila kan bilförare enkelt minska rullmotståndet genom att regelbundet kontrollera lufttrycket i däcken. För lågt lufttryck kan lätt öka rullmotståndet med cirka 20 procent vilket i sin tur ökar både bränsleförbrukningen, utsläppen och däckslitaget. Med dagens höga bränslepriser sparar lättrullande däck mycket pengar. Däckljudet, som blir allt mer störande i områden med mycket biltrafik, är också en viktig miljöfråga, men även en viktig säkerhetsfråga. Den senaste forskningen visar att högt däckljud tröttar ut föraren. – Förarens koncentrations- och reaktionsförmåga minskar och risken för felbedömningar ökar. En trött förare är en stor risk i trafiken. Därför ser vi det som en mycket viktigt säkerhets- och miljöfråga att minska däckljudet, säger Teppo Huovila. Nokian Tyres tillverkar både sommar- och vinterdäck, särskilt för varierande nordiska förhållanden. Det innebär bland annat att gummiblandningarna är optimerade att ge balanserade egenskaper både när det gäller rullmotståndet och säkra köregenskaper på grova nordiska asfalter. Alla däck som Nokian Tyres producerar tillverkas utan skadliga oljor. Som första däcktillverkare i världen slutade bolaget att använde dessa oljor redan 2004. På en miljöbil är det extra viktigt att bilen har miljövänliga däck. I maj registrerades rekordmånga miljöbilar i Sverige, totalt 8 378 vilket var 72 procent fler än under samma månad 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111