23948sdkhjf

SBF ber Konkurrensverket granska förlängda bilgarantier

Enligt SBF är det principiellt viktigt att få detta prövat om huruvida de strider eller ej mot det konkurrensreglerande gruppundantag som finns för motorbranschen inom EU. - Kia kräver av bilägaren att bilen servas av en auktoriserad verkstad och med originaldelar för att garantin ska gälla under den stipulerade tiden. Enligt vår mening diskrimineras de fria verkstäderna och de fria reservdelsleverantörerna , förklarar Christer Liljenberg, ordförande för SBF. Enligt Liljenberg stiger även den totala ägandekostnaden för bilägaren då denne tvingas att vända sig till en märkesverkstad under minst sju år för att garantin ska gälla. -Inte nog med att konkurrensen satts ur spel när kunden tvingas åka till en Kia-auktoriserad verkstad, vi pratar även om servicar och reparationer som är 10-20 procent högre jämfört med om bilägaren vänt sig till en fri verkstad , säger han. Vem ska i framtiden sitta bakom ratten i bilen när det är dags att åka till bilverkstaden – bilägaren eller biltillverkaren? Den frågan ställer Sveriges Bildelsgrossisters Förening, branschförening för de fria reservdelsleverantörerna och de fria bilverkstadskedjorna, till den svenska konkurrensmyndigheten. Frågan ställs med anledning av generalagenternas allt oftare förekommande utspel om förlängda nybilsgarantier/garantiförsäkringar och fri service. Sådant som binder bilägaren till märket. 2002 antogs ett reviderat gruppundantag för den europeiska bilhandeln och bileftermarknaden, BER 1400/2002. Huvudsyftet med det förändrade gruppundantaget är att genom ökad konkurrens mellan bilmärken, bilhandelsföretag och verkstäder sänka den totala kostnaden för bilägaren. Såväl bilhandelsföretags som bilverkstäders ställning ska stärkas tack vare ökade friheter mot leverantörerna – i detta fall bilfabrikanterna. Inom den fria bileftermarknaden, där SBF företräder reservdelsleverantörer och bilverkstadskedjor, innebär det förändrade gruppundantaget en rad möjligheter som: - Möjlighet att utföra service på personbilar utan att nybilsgaranti eller andrahandsvärdet påverkas - Möjlighet att använda alternativa reservdelar med motsvarande kvalitet som original för respektive bilmärke - Möjlighet att tillgå teknisk information till en rimlig, ej diskriminerande, kostnad från respektive biltillverkare - Möjlighet att fritt märkesauktorisera och etablera sig under förutsättning att biltillverkarens verkstadsstandards och kvalitetskrav uppfylls Sedan 2007 driver de fria aktörerna inom den europeiska bileftermarknaden kampanjen Right to repair, R2R, i syfte att öka kännedomen bland bilägarna om friheten att välja verkstad utan att nybilsgarantin sätts ur spel eller att andrahandsvärdet påverkas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063