Nya rekordsiffror för Porsche
Även omsättningen ökade, med 1,3 procent till 7, 46 miljarder Euro. Största anledningen till Porsches framgång är försäljningen av Cayenne som slagit nytt försäljningsrekord med en ökning på 34 procent till preliminärt 45 478 sålda bilar. Nya uttalat sportiga Cayenne GTS, som introducerades på världsmarknaden från och med februari 2008, bidrog till framgången med 6 942 sålda bilar. 911-serien ligger, med en preliminär försäljning av 31 423 bilar, 16 procent under förra årets mycket höga siffra. Med tanke på modellbytet under andra halvan av räkenskapsåret är försäljningssiffran ändå en avsevärd framgång. Boxster-serien, som också inbegriper Cayman, slutade på 21 747 sålda bilar, vilket är 16,8 procent mindre än under förra räkenskapsåret. Försäljningsökningen varierar mellan olika marknader. Tillväxten är fortsatt hög på nya marknader som Kina och Mellanöstern. Porsche lyckades enligt de preliminära siffrorna öka sin försäljning, utanför de traditionella marknaderna i Tyskland och USA, med sex procent till 52 595 sålda bilar. I Nordamerika har utvecklingen varit mycket god med en förväntad försäljning av 32 533 bilar, vilket är en tillbakagång på endast 3,1 procent. Porsche har länge varit förberedd för en möjlig ekonomisk kris i USA och har avsevärt minskat sina lager. I Tyskland har Porsche backat något, minus 5,5 procent till 13 524 sålda bilar. Preliminära siffror visar att Porsche totalt tillverkat 105 162 bilar, vilket är 3,3 procent mer än förra räkenskapsåret. Fabriken i Leipzig har arbetat nära gränsen för sin produktionskapacitet. Med 48 497 tillverkade Cayenne, en ökning med 34,1 procent jämfört med förra räkenskapsåret, har fler bilar än någonsin rullat från fabriken. Antalet tillverkade 911 i fabriken I Stuttgart/Zuffenhausen var 34 303 bilar, en minskning med tolv procent. Boxster-serierna har tillverkats i totalt 22 356 bilar, en minskning med 16,3 procent. Porsches fortsatta framgång har också skapat nya jobb. Antalet anställda i gruppen har ökat med 5,4 procent till totalt 12 202 personer. Nya jobbtillfällen har uppstått framförallt inom forskning och utveckling, inom försäljning, i Leipzig-fabriken och i Porsche Consulting och lednings- och IT-konsultbolaget Mieschke Hofmann und Partner (MHP). I Leipzig pågår förberedelserna för serietillverkningen av Panamera för fullt. Totalt har 600 nya jobb tillkommit inför produktionen av Porsches fjärde modellserie. Inför det nya räkenskapsåret 2008/09 ser Porsche Automobil Holding SE en stark efterfrågan på nya Carrera 911 med direktinsprutning. Den 25 september lanserades nya 911 på den viktiga nordamerikanska marknaden och Targa-modellerna börjar säljas den 25 oktober. De två specialversionerna av Porsches mittmotorbil, Boxster S Porsche Design Edition 2 och Cayman S Sport, har funnits i försäljningshallarna sedan slutet av september. Trots det är det svårt att i dagens ekonomiska situation göra tillförlitliga förutsägelser inför hela det nya räkenskapsåret. Porsche följer noga utvecklingen på den globala marknaden och håller fast vid sin strategi att hellre tillverka en bil för litet än att ställa en i lager. Tack vare sin flexibla produktionsapparat anser Porsche sig kunna anpassa tillverkningen till efterfrågan. Företaget räknar med att nästa uppgång i försäljningen kommer när Panamera lanseras under nästa räkenskapsår 2009/10. Med denna fyradörrars, fyrsitsiga Gran Turismo kommer Porsche inte bara att finnas med på den expanderande marknaden för lyxbilar i de stora nya marknaderna, Kina, indien och Ryssland utan även skapa sensation i Europa, Nordamerika och Japan.