23948sdkhjf

Toyota utvidgar sina tester med laddhybrider

Autoliv har tagit fram en ny krockkudde integrerad i bilstolen för att förhindra att passageraren glider under säkerhetsbältet. Denna nya krockkudde är nästan 60 % eller 1 kg lättare än tidigare modeller. Detta är ytterligare ett steg i Autolivs strävan att genom viktreducering hjälpa biltillverkarna att möta de allt strängare CO2 och CAFÉ-kraven (Corporate Average Fuel Economy).

De laddhybridbilarna som ingår i testerna i Frankrike och nu också i Storbritannien är prototyper, som använder kommande teknik i en befintlig Toyota Prius-kaross. Det rör sig alltså inte en produktionsfärdig bilmodell. Bilarna drivs, precis som en vanlig hybridbil, med en kombination av el- och bensinmotor. Batterierna är i dessa bilar av typen nickel-metallhydrid (NiMH). Inbyggt i de brittiska testbilarna finns en ny typ system för debitering av elförbrukningen vid laddning. Systemet är kompatibelt med den senaste generationen av publika laddstationer som byggs upp i landet. Med en laddhybrid (även kallad plug-in-hybrid) kan man ladda elmotorns batteri från ett vanligt vägguttag. Tekniken ger en avsevärt längre körsträcka med enbart eldrift än dagens hybridmodeller, som endast laddas under körning. Under korta körsträckor fungerar laddhybridbilen som en elbil och kan oftast kan köras hela vägen från start till mål på enbart elmotorn, medan den på längre sträckor – precis som en vanlig Prius hybridbil – drivs med både elmotor och förbränningsmotor. Tidigare tester pekar på att laddhybriden har en väsentligt lägre energiförbrukning än dagens Prius. För t ex bilresor upp till 25 km förbrukar den nästan bara en tredjedel så mycket bränsle som en vanlig Prius. Ett av syftena med testerna i trafik är att söka säkerställa denna slutsats. Ett annat är att undersöka hur bilarna fungerar i daglig stadstrafik, vilken infrastruktur som behövs och att ta del av förarnas erfarenheter. Toyota har för avsikt att i slutet av 2009 starta begränsad serieproduktion av laddhybridmodeller med litium-jon-batterier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063