Den europeiska bilindustrin vill låna 400 miljarder av EU
Nu senast är det den europeiska bilindustrin som vill låna 40 miljarder euro av EU, knappt 400 miljarder kronor, för att klara omställningen till att ta fram miljövänligare bilar som släpper ut mindre koldioxid. Bakom ligger Acea, den europeiska organisationen för bilindustrin. Acea har skrivit till EU och begärt ekonomiskt stöd med hänvisning till bland annat de kommande EU-bestämmelserna om minskade avgasutsläpp. Dessutom vill Acea ha hjälp med skrotningsavgifter under en 36-månaders period för att skrota bilar som är äldre än åtta år. Detta för att snabbare byta den äldre bilparken. Nyligen beslutade ju USA-kongressen att godkänna lånegarantier på 25 miljarder dollar till den amerikanska bilindustrin. Även där gäller det för industrin att ställa om sig för de framtida kraven. Det var på Parissalongen som de europeiska biltillverkarna pratade sig samman om vilka krav man har på EU. Enligt Christian Streiff, president för Acea och chef för PSA Peugeot Citroën, konstaterar bilindustrin att man gjort stora ansträngningar för att ställa om sin produktion till mer miljövänliga bilar. På Parissalongen visas en rad nya modeller med sänkt koldioxid- utsläpp som ett resultat av detta arbete. Den utvecklingen kommer att fortsätta men Streiff anser att det är dags för Europas regeringar att göra mer för att stödja bilindustrins arbete. Inom EU 15-länderna representerar bilar äldre än åtta år hela 36 procent av bilparken. Genom att byta ut dessa bilar mot nya skulle man minska CO-utsläppen med 20 megaton per år, eller 4,5 procent av de totala utsläppen från personbilar. Det är därför som Acea också begär hjälp av EU med skrotnings- bidrag för bilar som är äldre än åtta år. De bidragen bör gälla under 3 år för att den delen av bilparken ska kunna bytas ut. Sammantaget kan de här åtgärderna leda till att konsumenterna/bilköparna får ett förtroende för bilindustrin och att de då också vill investera i nya och mer miljövänliga bilar.