Skärpt lagstiftning för marknadsföring av bilar dröjer
Som tidigare rapporterat är man inom EU på väg att skärpa marknadsföringskraven för bilannonser. Dimas har i möte med FAEP (den europeiska samarbetsorganisationen för tidskrifter) förklarat att han inte kommer att föreslå någon skrivelse som skulle komma att skada de tryckta medierna. Men enligt FAEP signalerar ett utkast till det nya direktivet att kraven på information om koldioxidutsläpp och bensinförbrukning kommer att skärpas för tryckt media samtidigt som man kommer att förlänga kraven till att gälla även etermedia och online. Samtidigt som FAEP vänder sig mot skärpt lagstiftning vänder man sig också mot den diskriminering som gällande lagstiftning innebär för de tryckta medierna. FAEP menar att medierna i redaktionell text starkt bidrar till att medvetandegöra klimatfrågan i Europa. Åtgärder som minskar mediernas intäkter är däriegnom kontraproduktiva. Man anser dessutom att lagförslaget är missriktat och att EU istället borde fokusera direkt på bilindustrin.