23948sdkhjf

Skärpt lagstiftning för marknadsföring av bilar dröjer

Dr. Stefan Dengler, motorutvecklare på Audi, mottog priset "Hans List Award" under FISITA World Automotive Congress i München som ägde rum i september. Den 35-årige ingenjören fick i och med detta mottaga prissumman på hela 50 000 euro för utvecklingen av Audi valvelift system.

Som tidigare rapporterat är man inom EU på väg att skärpa marknadsföringskraven för bilannonser. Dimas har i möte med FAEP (den europeiska samarbetsorganisationen för tidskrifter) förklarat att han inte kommer att föreslå någon skrivelse som skulle komma att skada de tryckta medierna. Men enligt FAEP signalerar ett utkast till det nya direktivet att kraven på information om koldioxidutsläpp och bensinförbrukning kommer att skärpas för tryckt media samtidigt som man kommer att förlänga kraven till att gälla även etermedia och online. Samtidigt som FAEP vänder sig mot skärpt lagstiftning vänder man sig också mot den diskriminering som gällande lagstiftning innebär för de tryckta medierna. FAEP menar att medierna i redaktionell text starkt bidrar till att medvetandegöra klimatfrågan i Europa. Åtgärder som minskar mediernas intäkter är däriegnom kontraproduktiva. Man anser dessutom att lagförslaget är missriktat och att EU istället borde fokusera direkt på bilindustrin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078