Spara 500 liter bränsle per år med nytt lastbilsdäck
Enligt en undersökning Michelin gjort är bränslekostnaden den näst största utgiften för åkerier, strax efter lönekostnader. Bränslekostnaden är den snabbast växande utgiftsposten, upp 11 procent mellan 1999 och 2006. Nya Michelin X Energy SaverGreen är ett nytt däck med flera tekniska innovationer som bidrar till sänkt bränsleförbrukning, bättre grepp och längre livslängd. – Ökade bränslekostnader är inte bara ett problem för åkerierna, utan också ett hot mot tillväxten. Därför är alla initiativ för att sänka bränsleförbrukningen viktiga, säger Richard Andermyr, marknadschef för lastbilsdäck på Michelin i de nordiska länderna. Michelin X Energy SaverGreens bränslebesparingspotential beror till 60 procent på en helt ny stomme – Michelin Energy Flex – som nu också ingår i Michelin Durable Technologies (MDT). MDT är ett samlingsnamn för flera tekniska innovationer. En ny gummiblandning, tunnare däckkomponenter och flexiblare stållager är ingredienser i Michelin Energy Flex som bidrar till den lägre bränsleförbrukningen. Eftersom mycket av innovationerna i Michelin X Energy SaverGreen ligger i den nya stommen, är det fördelar som kommer kunden till godo under hela däckens livslängd. Ett Michelin-däck har fyra liv: 1. nytt däck, 2. mönsterskuret, 3. Michelin Remix (Michelins varmregummeringsprocess), 4. mönsterskuret en andra gång. Bränslebesparingen innebär mindre miljöpåverkan. Under däckets första liv (innan det mönsterskärs första gången) minskar utsläppen av växthusgasen koldioxid med 2,5 ton (2). Michelin X Energy SaverGreen har sju procent bättre grepp på drivaxeln än tidigare generation (3), tack vare nya dubbelvågiga lameller som ger stabilare mönsterklackar. Michelin X Energy SaverGreen använder sig av Infinicoil, ett längsgående, obrutet gördellager som innebär större lastkapacitet, jämnare distribution av vikten över kontaktytan och därmed en jämnare slitagebild och längre livslängd. Michelin X Energy SaverGreen orginalmonteras redan på lastbilar från Volvo och Renault. Fler lastbillstillverkare påbörjar originalmontering av Michelin X Energy SaverGreen inom kort. (1) Fullastad dragbil och semitrailer, jämfört med Michelin A2-däck. Genomsnittlig bränsleförbrukning 33 liter per 100 kilometer. Baserat på långdistanskörning på 130 000 kilometer per år. (2)Se ovan räkneexempel (3)Michelin X Energy SaverGreen XD jämfört med Michelin XDA2+ Energy