Sätter ny standard för regummerade däck
Detta är en välkommen nyhet för åkerierna som nu kan få en 100-procentig Max Technology-produkt, även som regummerat, med konceptets alla fördelar. Ett däck som genomgår Goodyears regummerings- och mönsterskärningsmetoder får tack vare TreadMax totalt fyra liv. Därmed erbjuds åkerier däck med prestanda motsvarande nya produkter, med bra bränsleekonomi, till ett betydligt lägre pris. Målet med TreadMax är inte bara att förlänga livslängden hos Max Technology-däck, utan dessutom att öka däckens antal liv. Lastbilsdäcken får nu hela fyra liv med utseende, prestanda och pålitlighet motsvarande nya, men till ett lägre pris. De fyra liven består av däckets fyra faser, som nyköpt, mönsterskuret, regummerat och slutligen mönsterskuret regummerat. Däckens slitmönster är efter regummering identiskt med storsäljaren Goodyear Regional RHD II och Marathon LHD II och erbjuder därmed likvärdiga egenskaper och fördelar som de nya däcken. TreadMax kommer att börja säljas på den Nordiska marknaden 2009. - TreadMax är ett utmärkt komplement till vårt breda utbud av lastbilsdäck, och också ett starkt bevis på att vi oavbrutet strävar efter att sänka kostnaderna för åkerier. Jag är övertygad om att vi sätter en helt ny prestandastandard för regummerade däck, säger Danny Van Essche, Goodyear Retread Manager European Union. En speciell gummiblandning tillsammans med den senaste stomtekniken ger däcken lågt rullmotstånd, lång körsträcka och lång hållbarhet, vilket i sin tur leder till lägre bränslekostnad per kilometer, mindre utsläpp och ökad kostnadseffektivitet för åkerierna. Goodyear ser regummering som en fundamental del av ett däcks liv. Stommarna i däck med Max Technology har utvecklats specifikt för att vara robusta och tåliga mot slitage och därmed särskilt lämpade för avancerad regummering. Precis som nya lastbilsdäck från Goodyear nyttjar däck regummerade med TreadMax fördelarna från Goodyears Max Technology. Det är lastbilsdäcksstommar från Regional RHD II, RHS II, Marathon LHD II och LHS II som kan regummeras med TreadMax. Stommarna undersöks noggrant för slitage och testas utförligt innan de precisionslipas. Den nya slitbanan och sidoväggarna passas in mot stommen innan de sammanfogas och därmed slutför processen. Goodyears gjutningsprocess återskapar noggrant geometri och fotavtryck från ett nytt däck på det nytillverkade. Varje däck trycktestas och undersöks grundligt innan leverans.