Mazda BT-50 för väg och terräng
Den nuvarande modellen, som kom för ett och ett halvt år sedan, har nu uppdaterats med bland annat ny front, förändrad interiör samt en rad andra förändringar. I grunden är det dock samma bil, en arbetshäst som inte bara 'är bekväm att köra på vanlig väg, utan som också har mycket bra terrängegenskaper. BT-50 har en turbodieselmotor med common-rail insprutning, 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Effekten är 143 hk och vridmomentet 330 Nm redan vid låga 1 800 rpm. Topphastigheten anges 158 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 12,5 sekunder, allt för modellerna Freestyle cab och Double Cab. Det betyder riktigt trevlig körning, komforten är hög, motorn svarar rappt och drivlinan med femväxlad låda fungerar väl. I terräng med lågväxel tar BT-50 sig fram även vid riktigt svåra förhållanden. Den tuggar sig fram i terrängen utan större problem. Men Mazdas nya common-rail diesel är inte bara stark. Den är även bränslesnål, den fyrhjulsdrivna Double Cab drar vid blandad körning 8,9 liter per 100 km. De förändringar som syns tydligast på nya BT-50 är den förändrade fronten, som integrerats till en enda enhet. De olika designelementen bilder ett stort H med utsvängda armar och ben. Mazdas karaktäristiska femkantiga grill är större och betydligt tydligare än tidigare. Nya silverfärgade strålkastare hjälper också till att ge nya Mazda BT-50 ett bredare och kraftigare utseende. Andra nyheter på BT-50 är mörka bakre sidorutor på den topp- utrustade Premium-modellen, ny utformning på bakljusen, möjligheter till svart skinnklädsel, nya 16 tums aluminium- fälgar, eluppvärmda yttre backspeglar och silverfärgade sidosteg. Dessutom kan nya BT-50 fås i fem nya färger, Desert Bronze, Copper Red, Highland Green, Lagoon Blue och Winning Blue samt i tre olika tvåfärgslackeringar i svart, Lagoon Blue och Titanium Gray, samtliga med silver nedtill. Invändigt har det också skett vissa förändringar på nya Mazda BT-50. Ny klädsel, nya färger och en modernare ljussättning, som ännu mer för tankarna till en vanlig personbil. En bärnstens- liknande kulör används för kontrollerna av klimat- och ljudanläggningen samt i instrumentpanelens olika mätare. Även pickupen BT-50 har numera AUX-uttag för att kunna ansluta MP3-spelare direkt till bilens ljudanläggning, som redan tidigare innehöll en MP3-kompatibel CD-spelare och ett system som automatiskt justerar ljudnivån i förhållande till aktuell hastighet. Toppversionen Premium har sex högtalare och en CD-växlare för sex olika CD-skivor. Allra mest säljs Double Cab-modellen. Mazda Motor Europe räknar med att denna står för cirka 60 % av den totala försäljningen, Freestyle Cab för 22 % och Regular Cab för 18 %. Ungefär två tredjedelar av de sålda BT-50 är topputrustade versioner, medan en tredjedel används som rena lastbilar. I Sverige är fördelningen ett något mindre antal Double Cab, som står för 41 % av försäljningen, mot 54 % för Freestyle Cab och 5 % för Regular Cab. När det gäller de topputrustade Premium-modellerna står dessa för hela 75 % av den svenska försäljningen. Mazda BT-50 har klassens klart största lastkapacitet. På en Freestyle Cab 4WD får man lasta 1 247 kg, medan Double Cab 4WD lastar 1 194 kg. Dragvikten är tre ton.