23948sdkhjf

Toyotas återförsäljare ser ljust på framtiden

Bränsleförbrukningen och miljön står numera i fokus när svenskarna väljer ny bil. Efterfrågan på mindre bilar och energieffektivare modeller har ökat kraftigt det senaste året.

Det visar en undersökning som Toyota i Sverige har gjort bland sina återförsäljare runt om i landet. Generellt finns en tydlig "downsizing"-trend, dvs att bilkunderna i stor utsträckning väljer att gå ner i bilstorlek alternativt välja ett mindre motoralternativ när det är dags att byta. Framför allt är det de olika bilmodellernas bränsleförbrukning som styr valet. Orsakerna till detta varierar beroende på om det är ett företag- eller privatköp. I båda fallen finns en starkt ökad medvetenhet, och därmed också intresse, för bilarnas energieffektivitet. Vid privatköp väljer kunderna i första hand låg bränsleförbrukning för att sänka driftkostnaderna när företagskunder väljer samma bil mest av miljöskäl. De modeller som klassas som miljöbilar enligt Vägverket (dvs med CO2-utsläpp under 120 g/km) tilldrar sig ett allt större intresse bland bilköparna. Det har inneburit ett starkt uppsving för de små bilmodellerna på den svenska marknaden. Sedan 2006 har ökningen för de minsta modellerna på marknaden ökat med ca 90 % till ca 10 000 bilar 2008. Trots den finansiella oron har antalet besökare i bilhallarna ökat visar färsk statistik från Toyotas återförsäljare. Vecka 4) var en av de bästa under hela 2008. Dock minskar de genomförda bilköpen med 17 %. En annan tydlig trend är att försäljningen av privatköpta dieselbilar har backat sedan årsskiftet. Framför allt anges de höga priserna på diesel jämfört med bensin, i kombination med den slopade skatterabatten som orsak till detta. Totalt sett upprätthålls dieselförsäljningen av en fortsatt stark företagsförsäljning. -Trots att de ekonomiska förutsättningarna på senare tid förändrats ser våra återförsäljare ljust på framtiden, säger Hans-Eric Almebäck som är vd för Toyota i Sverige. Långsiktiga vinnare blir de som satsat på energieffektiva modeller som nu i ökad utsträckning drar till sig stort intresse. Tydlig energimärkning i utställningshallarna är ytterligare något som vi ser underlättar och uppskattas av kunderna. -Det gäller att ha ett modellprogram som överensstämmer med vad de svenska bilköparna efterfrågar. Även om bränslepriserna tillfälligt skulle sjunka något så är de nya värderingarna här för att stanna. Bilkunder är väl medvetna om att låg bränsleförbrukning innebär lägre driftkostnader och högre andrahandsvärde, avslutar Hans-Eric Almebäck. För att nå lägre genomsnittliga CO2-utsläpp kommer nu Toyota Yaris, tack vare ny motorteknik, att klara gränsvärdena för att miljöbilsklassas. Toyota släpper även 3-metersmodellen iQ, med CO2-utsläpp under 100 g/km redan i januari och till våren kommer Urban Cruiser som är en energieffektiv fyrhjulsdriven kompakt kombi som blir den första 4WD-modellen under 135g CO2.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094