23948sdkhjf

Satsning på fordonsforskning kommer alldeles för sent

Som vanlig samhällsmedborgare kan man ju tycka att satsning på forskning och utveckling gör man i högkonjunktur för att vara beredd när konjunkturen börjar gå ner. Då kan man ha en handlingsplan klar för svårare tider.

Men politiker, institutioner och företag tycker tydligen annorlunda och därmed blir resultat ett antal krispaket som ska sättas i verket när lågkonjukturen redan är här. Det resulterar i att massor av människor blir av med jobbet och företag får stänga ner. När krispaketen och paniksatsningarna på forskning och utveckling väl är klara, kan lågkonjunkuren redan vara över. Nåväl, nu har regeringen fattat beslut om att uppdra åt Verket för innovationssystem (Vinnova) att planera ett strategiskt samverkansprogram med betydelse för svensk fordonsindustri. Forskningens inriktning blir två tredjedelar mot klimat och till en tredjedel mot trafiksäkerhet. Även stödjande projekt inom exempelvis produktionsteknik, nya teknologier och material kan ingå. Samtliga projekt ska ha ett konkurrensfrämjande perspektiv och leverantörernas medverkan ska prioriteras. Forskningen ska bidra till ett hållbart transportsystem och samtidigt utveckla en långsiktig konkurrenskraft för svensk fordonsindustri. Därför kraftsamlas resurser för att främja forskning, utveckling och innovation inom fordonsområdet. Lokala och regionala strategier och insatser inom fordonsforskningsområdet beaktas. Programmet ska ha en planeringshorisont på fyra år och genomförandet ska ske i samverkan mellan näringsliv och universitet/högskolor/institut samt medfinansieras av näringslivet. Den statliga finansieringen uppgår till högst 450 miljoner kronor årligen, förutsatt motsvarande medfinansiering från näringslivet. Det är en höjning med 100 miljoner jämfört med 2006. Att skapa morgondagens framgångsrika företag är också målet för en ny satsning från VINNOVA, Teknikföretagen, Sveriges Ingenjörer, IF Metall och IRECO. "Innovationslyftet" ska stärka företagens förmåga att ta fram nya konkurrenskraftiga produkter. Det är bara att hoppas att detta kan ge resultat. Men det hjälper knappast de som blir av med jobbet idag. Framförhållning borde vara det som gäller. Men det är klart, de satsningar som nu görs kan kanske komma till nytta när nästa lågkonjunktur dyker upp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073